Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Wow: dit is hoeveel je kunt afvallen met 30 minuten spinnen of fietsen

Wow: dit is hoeveel je kunt afvallen met 30 minuten spinnen of fietsen

Wow: dit is hoeveel je kunt afvallen met 30 minuten spinnen of fietsen

De decembermaand is weer aangebroken en daarmee ook de tijd voor alle lekkernijen. Wil je in januari weer wat afvallen? Dan is fietsen dé tip. Wij weten precies hoelang je moet fietsen om genoeg calorieën te verbranden, lees mee!

Fietsen is een goede work-out

Fietsen is een super goede manier om af te vallen. De hoeveelheid calorieën die je verbrandt is echter wel afhankelijk van hoe hard je fiets en hoeveel tegenwind er is. Weeg je zo’n 70 kilo en heb je een fietssnelheid van 15 kilometer per uur, dan kun je volgens Weight Watchers 280 calorieën in een uur verbranden. Voer je dit tempo op naar 18 tot 20 kilometer per uur, dan is het zelfs mogelijk om 500 calorieën per uur te verbranden. Volgens personal trainer Jennifer Chew kun je met 30 minuten fietsen ongeveer 200 calorieën verbranden. Wil je dit doel bereiken, dan moet je wel op een aantal punten letten.

Tips om zoveel mogelijk calorieën te verbranden

Naast beweging is je voedingspatroon een belangrijke factor in het afvalproces. Fiets je op een elektrische fiets, dan moet je nog harder werken om af te vallen. Wij hebben een aantal tips verzameld voor optimale calorie verbranding:

  • De weerstand is nog belangrijker dan de snelheid waarop je fietst. Is er weinig of geen wind? Zet dan je versnelling zwaarder. Train je liever in de sportschool, zet dan de weerstand hoger. De regel is: hoe meer weerstand en spierkracht je gebruikt hoe meer calorieën je verbrandt. Een combinatie van kracht en cardio is de beste manier om verantwoord af te vallen.
  • Wil je een op een hogere level trainen? Probeer dan eens High intensity intervals. Deze training zorgt ervoor dat in een korte tijd je hartslag snel verhoogd wordt door 30 seconden harder te trappen of de weerstand nog hoger te zetten.
  • Gezonde voeding zorgt voor meer energie, dit is wel zo verstandig bij intensieve trainingen. Eet daarom producten zoals eieren, bruine rijst, zoete aardappelen, broccoli, zalm en bananen.

Lees ook
Sporten na 17:00 niet meer mogelijk: ‘Dan maar sporten onder werktijd, zónder schuldgevoel’

Blijven volhouden

Het is belangrijk dat je het trainen consistent volhoudt. Plan je trainmomenten in. Lukt het een keer niet? Geen probleem, maar zorg ervoor dat je de volgende keer alles uit je training probeert te halen. Om het vol te houden hebben wij wat tips:

  • Probeer het fietsen binnen en buiten af te wisselen. Is het mooi weer stap dan lekker op de fiets en geniet van het zonnetje. Op deze manier houd je het leuk.
  • Moeite om elke keer weer motivatie te vinden? Probeer een fietsmaatje te vinden. Misschien is je partner, vriend of vriendin wel bereid om mee te gaan. Het hebben van een fietsmaatje kan je blijven motiveren en zo haal je het beste in elkaar naar boven.
  • Wij kunnen begrijpen dat fietsen niet altijd even leuk is. Om het voor jezelf leuk te maken kun je bijvoorbeeld onderweg een leuke podcast luisteren. Deze tip kun je ook gebruiken voor buiten, alleen moet je dan goed blijven opletten in het verkeer.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images