Je bent hier: Home > Health > Afvallen? Dit zijn de do’s & don’ts volgens een sportdiëtist

Afvallen? Dit zijn de do’s & don’ts volgens een sportdiëtist

Health
Afvallen? Dit zijn de do’s & don’ts volgens een sportdiëtist

Als je aankomende zomer lekker in je vel wil zitten om op je best op het strand wil stralen, wil je misschien nog wat kilootjes kwijt. Da’s makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn een paar onmisbare tips als je het voor elkaar wil krijgen. Eén daarvan is op tijd beginnen, en Flair schakelde sportdiëtist Esther van Etten in voor meer advies.

Lees ook: Waarom je beter niet kunt sporten als je ziek bent

Wat vooropgesteld moet worden, is het belang van voeding wanneer je wil afvallen. ‘Je kunt nog zo veel trainen maar als je je voeding niet aanpast, zal je geen verandering zien aan je lichaam’, aldus Esther. Maar ook de hoeveelheid alcohol die je drinkt, speelt een grote rol. ‘Vaak begint het al op woensdag- of donderdagavond en wordt er ook in het weekend gedronken. En dan blijft het meestal niet bij één drankje. Mensen beseffen vaak niet hoe groot de negatieve rol van alcohol is als je wil afvallen. Alcohol levert energie, maar verder geen waardevolle voedingsstoffen. Ieder glaasje dat je drinkt, bevat calorieën waar je verder niets aan hebt.’

Wat je écht leuk vindt

Dé sporttip als je wil afvallen? ‘Iets doen wat je uiteindelijk echt leuk vindt, zodat je het blijft doen’, aldus de sportdiëtist. ‘Zie het niet als een project van twee maanden, maar kies een sport die je kunt blijven volhouden. Daarnaast is het belangrijk dat de motivatie vanuit jezelf komt; je kunt natuurlijk met iemand gaan sporten, maar zorg dat je ook alleen gaat.’ Hoe vaak we moeten sporten als we zichtbaar resultaat willen? ‘Het is belangrijk om iedere dag te bewegen. Zo’n dertig minuten’, zegt Esther. Hierbij kun je denken aan een stevige wandeling of een rondje op de fiets. Als het aankomt op trainen, is drie keer het advies. ‘Drie keer in de week is noodzakelijk om jezelf te verbeteren, twee keer per week is voldoende om je lichaam te onderhouden. Het beste is om een combinatie van cardio- en krachttraining te doen.’

Do’s & don’ts

Flair vroeg Esther bovendien om de belangrijkste do’s & dont’s op het gebied van voeding en sport als je wil afvallen. Op een rijtje:

DO’S:

  • Laat goede koolhydraten niet links liggen; denk hierbij aan volkoren granen, havermout, volkoren brood. Vooral als je veel cardio doet, heb je deze energiebron nodig.
  • Verdeel de inname van eiwitten over de dag. Zo herstellen jouw spieren sneller.
  • Ga eens langs een sportdiëtist voor een persoonlijk voedingsschema. Dit kun je ook doen als je géén directe problemen hebt op het gebied van voeding.

DONT’S:

  • Laat alcohol zoveel mogelijk staan. Neem maximaal 2 glazen in het weekend voor een fit en energiek lijf.
  • Sportdrankjes zijn niet nodig bij een uurtje sporten. Water is dan goed genoeg, omdat je de suikers nog niet nodig hebt om de reserves in je lichaam aan te vullen.
  • Sla geen maaltijden over. Dit zorgt er vaak voor dat je het gaat inhalen op andere tijden.

Esther van EttenWil je niets meer missen van Flair? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale aanbieding: 10 nummers voor slechts €10.

Beeld: iStock