Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dit zijn de vele gezondheidsvoordelen van aardbeien

Dit zijn de vele gezondheidsvoordelen van aardbeien

Dit zijn de vele gezondheidsvoordelen van aardbeien

Aardbeien zijn momenteel in het seizoen. De winkels liggen er vól mee, want ze zijn nu zoeter dan zoet en heerlijk rijp. Ook zijn ze een stuk betaalbaarder dan in andere periodes in het jaar, waardoor veel mensen er in de zomermaanden lekker van eten. En da’s maar goed ook, want er zitten heel veel gezondheidsvoordelen aan.

Gezondheidsvoordelen van aardbeien

Ze zijn maar klein, maar staan erom bekend grote vitaminebommetjes te zijn. In aardbeien zit van nature namelijk een grote dosis vitamine C, en die vitamine is erg belangrijk voor het onderhouden van een goede weerstand. Ook zit er veel vitamine K, foliumzuur, kalium, mangaan en magnesium in.

Laag in calorieën

Probeer je een beetje op de lijn te letten? Dan is het eten van aardbeien als tussendoortje of bijvoorbeeld als basis van een smoothie een goed idee. Er zitten namelijk veel vezels in waardoor je snel een voldaan gevoel krijgt, maar de vruchten bevatten maar heel weinig calorieën. Een kopje aardbeien bevat slechts iets minder dan 50 calorieën, waardoor je er zorgeloos veel van kunt eten.

Lees ook:

Om er extra lang van te genieten: op déze manier blijven je aardbeien het langst lekker

Mooie huid

Het eten van een handje aardbeien per dag kan ook helpen om je huid mooi, gezond en fris te houden. Dat komt omdat de vitamine C in aardbeien de productie van collageen in de huid stimuleert. Collageen is een belangrijke bouwsteen die de elasticiteit van de huid verbetert en onderhoudt, dus kan het geen kwaad om lekker van de zoete zomervrucht te blijven snacken.

Bloeddrukverlagende werking

Tot slot: het eten van aardbeien kan ook helpen om je bloeddruk te verlagen. De reden? Er zit van nature veel kalium in de vrucht, en die vitamine staat erom bekend goed te zijn voor het hart. Kalium kan helpen bij het reguleren van de bloeddruk. En omdat het als buffer werkt tegen de negatieve effecten van natrium, schijnen de kleine vruchtjes ook bloeddrukverlagend te kunnen werken.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Mens en gezondheid | Beeld: Getty