Je bent hier: Home > Health > 9 x etenswaren die je lichaam een gezonde boost geven

9 x etenswaren die je lichaam een gezonde boost geven

Health
9 x etenswaren die je lichaam een gezonde boost geven

Zo’n hele winter binnen zitten is niet bepaald goed voor je lijf. Hoogste tijd voor een vitamineboost en detox dus. Deze voedingsmiddelen helpen je daarmee. Healthy living, here you come!

1. Rozenbottelthee

Niet alleen helpt rozenbottelthee bij een snellere opname van vitamine C, het zorgt ook voor een betere vochtregulering in je lichaam. Als je een opgezet buikje hebt, kan een kopje van deze thee onmiddellijk verlossing bieden

2. Rode bieten

Sommige mensen kiezen voor een detox-sapkuur, maar dat lijkt ons wat drastisch. Probeer eens wat extra rode bieten te eten. Deze bieten bevatten een bepaald soort antioxidanten die helpen bij het herstel en de vorming van cellen bij de lever. Laten die cellen nu net het belangrijkste detox-centrum van je lichaam zijn – als je de hele zondag wijn hebt gedronken, heeft je arme levertje het zwaar te verduren gehad. Eet wat extra bieten om de boel sneller te ontgiften. Hier is alvast een lekker recept.

3. Zoete aardappels

Carotenoïden – de gele tot roodachtige kleurstoffen in de moleculen in je voedsel – zouden helpen tegen een grauwe huid. Een klein oppeppertje dus. Verwacht overigens geen zonnebankeffect als je 3 kilo zoete aardappels eet. Volgens de site Eat This is een halve zoete aardappel al 200 procent van je dagelijkse aanbevolen inname aan carotenoïden.

4. Mosterd

Een makkelijk middeltje om je metabolisme een boost te geven. Een theelepeltje mosterd, het liefst zo’n lekker scherpe, zorgt al voor een stijging van 25% voor een paar uur. Helpt ook goed tegen het bekende inkakmoment na de lunch.

5. Spinazie

Wat goed genoeg is voor Popeye, is goed genoeg voor jou. Spinazie bevat superveel vezels en zorgt voor een lekker vol gevoel. Bovendien bevat een paar handjes spinazie amper calorieën en lekker veel vitamientjes.

copyright: giphy

6. Bananen

Bananen werden lange tijd gezien als de dikmaker onder de fruitsoorten. Eeuwig zonde, want de vrucht is o zo goed voor je. Een banaan is voedzaam, maakt dat je minder vocht vasthoudt en levert veel ‘goede’ bacteriën. En nog hartstikke lekker ook! Probeer voor de afwisseling eens deze frisse banaan smoothie

7. Koude aardappels

Door je aardappels koud te eten, moet je lichaam harder werken om de boel te verteren en dat zorgt voor een snellere vetverbranding. Bovendien zijn aardappels lekker, dus het is een klassieke win-win. Probeer eens een koude aardappelsalade, met Dijon mosterd, Griekse yoghurt en lente-uitjes. Nomnomnom!

8. Grapefruit

Veel mensen denken dat een halve grapefruit voor elke maaltijd zorgt voor een snellere vetverbranding. Ongeveer evenveel mensen wijzen deze optie direct naar Fabeltjesland. Wat wel waar schijnt te zijn, is dat de grapefruit het hongergevoel tegengaat. Hoe het ook zij, slechter zal je er niet van worden.

9. Artisjok

Net als de kiwi en spinazie zit een artisjok vol met vezels. Zo zou één artisjok voorzien in je dagelijkse inname in vezels, dus dan ben je meteen klaar. Dat geldt overigens niet voor de pizza artisjok…

 

 

Lees ook:

 

Shoppen is altijd een goed idee