Je bent hier: Home > Health > 9 dieetblunders die je wellicht elke dag begaat

9 dieetblunders die je wellicht elke dag begaat

Health
9 dieetblunders die je wellicht elke dag begaat

Light chips, vetvrije mayonaise en caloriearme choco. Als je dat eet, móét je toch gewoon afvallen? Nót! De grootste valstrikken voor jou op een rij.

Softie

Let je op je lijn en vermijd je daarom brie, camembert en andere smeuïge en oh zo smakelijke kazen? Er is geen reden om zo streng te zijn voor jezelf. De meeste zachte kazen zijn minder calorierijk dan harde (48+) kazen zoals Gouda en Leerdammer, waarvan 100 gram ongeveer 28 gram vet bevat. Opgelet: laat je nu niet verleiden om een stevige homp zachte kaas op je boterham te leggen, maar beperk je tot een dun sneetje.

 

Oh, honey honey

Jij denkt: in plaats van een schepje suiker neem ik een lepeltje honing in de thee of yoghurt. Even zoet en beter voor de lijn. Mis! Honing bestaat gemiddeld voor 25 procent uit water en voor 75 procent uit enkelvoudige suikers. Eén theelepel honing is goed voor 25 kilocalorieën. Eén  schepje suiker telt er maar 16. Maar: de donkere honingsoorten zitten dan weer boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten, en zijn dus gezonder dan suiker.

Ice, ice, baby

Eet jij meestal een volkorenbiscuit als gezond tussendoortje, maar snak je bij warm weer eigenlijk naar een verfrissend ijsje? Doe dan vooral lekker je zin en gooi dat knagende  schuldgevoel gewoon overboord! De kunst bestaat erin om het juiste ijsje te kiezen. Ga dus niet voor drie bollen chocolade-ijs met slagroom, maar geniet van een sappig raketijsje dat amper 40 kilocalorieën bevat. Dat zijn er maar liefst vijf minder dan een volkorenbiscuit! Genieten zonder schuldgevoel? Het kan!

Ei love you

Wist je dat een eitje (gekookt of geklutst) helemaal geen kwaad kan als je een kilootje kwijt wil? Eieren geven je een langdurig voldaan gevoel, en zo hou je je dieet langer vol.

Pasta pesto? No, no, no!

Romantiek troef in jullie favoriete Italiaanse restaurant wanneer je lief diep in je ogen kijkt. Je zou je dieet zo uit het oog verliezen. Whatever you do, bestel nooit een pasta pesto! Het is niet  omdat het vegetarisch is, dat het ook lief is voor je lijn. Pesto is een caloriebom, net als die  witte, romige (kaas)sauzen, trouwens… Je kiest beter voor een pasta met een rode saus (arrabbiata). Ook lekker!

 

Ciao chips!

Je bent op dieet en hebt zin in een gezellig filmavondje thuis. Een goede raad: vervang je kommetje chips door een schaal zelfgepopte popcorn. Popcorn is de perfecte snack als je op je lijn wil letten. Het bevat heel wat gezonde voedingsvezels, zit boordevol antioxidanten én het is de enige snack die voor 100 procent bestaat uit onbewerkte volkorengranen. Voeg er wel niet te veel olie, boter, zout of suiker aan toe, want dan maak je er een ongezonde caloriebom van. De kant-en-klaarvarianten zijn trouwens ook een pak calorierijker!

 

Het hoeft niet altijd kip te zijn

Wie mager vlees zegt, denkt automatisch aan gevogelte. Varkensvlees wordt vaak over het hoofd gezien. Nochtans hoeft het niet onder te doen voor onze gevederde vrienden. Net als lamsvlees of een kalfslapje. Wat hebben we geleerd? Niet alle vlees is vet!

 

Vers van de pers

Grijp niet te snel naar vruchtensap als vervanger van frisdrank. Wat er van versgeperst fruit overblijft, zijn vooral vruchtensuikers. Zet dus liever je tanden in een stuk fruit dan het sexy op te slurpen.

 

Schatjes van patatjes

Je wil graag een aantal kilootjes kwijt en schrapt dus aardappelen van het menu. Fout! Gekookte aardappelen zijn net de beste keuze! Ze bevatten een flinke dosis vitamine c, en 100 gram aardappelen is goed voor amper 78 kilocalorieën. Een portie pasta of rijst daarentegen bevat drie keer zo veel calorieën! Beperk je dus tot één keer pasta of rijst per week.

Lees ook:

 

Bron: Flair.be. Tekst: Isabelle Naeyaert.

Shoppen is altijd een goed idee