Je bent hier: Home > Health > 8 psychologische trucjes om mensen precies te laten doen wat jij wil

8 psychologische trucjes om mensen precies te laten doen wat jij wil

Health
8 psychologische trucjes om mensen precies te laten doen wat jij wil

Is iets fijners dan je zin krijgen? Die juichende triomf als je liefje zo ver krijgt om na z’n werk nog even chocola voor je te scoren. Of  als je je collega toch weet te overtuigen om die vervelende weekendshift van je over te nemen. Of als je je moeder weet te verleiden toch die dure winterjas (niet in de aanbieding!) voor je te kopen tijdens jullie gezamenlijke shopsessie.

Jammer alleen dat het zo weinig lukt. Gelukkig zijn er ook allerlei psychologische trucjes waardoor mensen het eerder met je eens zijn, eerder dingen van je zullen aannemen en je bovendien sneller leuk zullen vinden – nóg leuker ja.

1 Gebruik zelfstandige naamwoorden in plaats van werkwoorden

Door het gebruik van zelfstandig naamwoorden schaar je mensen eerder in een groep. Als je bijvoorbeeld zegt dat iemand “zo’n harde werker is” geeft dat mensen een ander gevoel dan de opmerking “jij werkt veel.” Mensen willen onbewust graag bij een groep horen, of dat nu een groep harde werkers, stemmers of verantwoordelijke fietsers is.

2 Laat je ‘slachtoffer’ eerst stevig schrikken

Vergezocht, maar als mensen angst ervaren, zullen ze daarna eerder positief reageren op verzoekjes. De cognitieve reserves zijn namelijk op dat moment nog bezig met de schrik van net te verwerken.

3 Tackel mensen die moe zijn

Spreek degene van wie je iets wil aan op het einde van een zware werkdag of net na een ingewikkelde vergadering. Door het rechtstreekse contact, gecombineerd met de vermoeidheid, zullen mensen eerder toestemmen omdat ze geen zin hebben in een discussie.

giphy

4 Kopieer iemands lichaamshouding

Dit is de oudste truc uit het boek en veel mensen kennen ‘m al, dus kijk uit dat je het niet te opzichtig doet. Toch is het subtiel spiegelen van iemand’s lichaamshouding een aangetoond effectieve manier van overtuigen. Ook leuk: verliefde mensen spiegelen zich onbewust aan hun crush.

5 Help

Nog zo’n beproefde marketingtruc: zorg dat je degene van wie je iets wil, eerst zelf een kleine gunst verleend. Zelfs iets onbenulligs kan al heel effectief zijn. Als je bijvoorbeeld wil dat je vriend mee gaat naar die oersaaie familiebijeenkomst, waardoor ‘ie z’n hele vrije dag kwijt is, kan het bijzonder effectief zijn om een paar dagen van te voren ongevraagd zijn lievelingsbier mee te nemen. Of ’s morgens de hond uit te laten, zodat hij eens wat langer kan blijven liggen. Let op: het moet subtiel zijn, anders merken mensen al snel dat je ze probeert te paaien.

giphy

6 Neutrale sfeer

Mensen zijn meer ontvankelijk voor verzoekjes in een neutrale omgeving, zoals een café’tje of koffiezaak. Op kantoor bijvoorbeeld, schieten mensen sneller in de aanval – of juist in de verdediging.

7 Verwarring

Hier ben je zelf ook vast eens ingetrapt. “Je bent al lid voor slechts 18,99 per maand” betekent in de praktijk vaak dat je gewoon in één keer minstens 240 euro moet betalen, tenzij je bereid bent allerlei extra administratiekosten – bovenop de al bestaande, niet eerdergenoemde administratiekosten –  te betalen. Toch tuin je er vaak in, omdat je brein zich heeft ‘vastgezet’ aan die 19 euro per maand.

8 Spreektempo

Als iemand het niet met je eens is, probeer dan eens je spreektempo te verhogen. Door druk te ratelen hebben mensen geen tijd om je boodschap te verwerken. Zodoende zullen ze eerder geneigd zijn toch maar met je in te stemmen. Praat je met iemand die het met je eens is? Dan is het juist beter om rustig en beheerst te praten – zo dringt de boodschap beter tot je luisteraars door.

 

 

Lees ook:

Bron: Business Insider

Shoppen is altijd een goed idee