Je bent hier: Home > Health > 8 gewoontes die een buikje veroorzaken

8 gewoontes die een buikje veroorzaken

Health
8 gewoontes die een buikje veroorzaken

Raak je dat buikje maar niet kwijt, terwijl je je wel een paar uren per week in het zweet werkt in de sportschool? Het kan zijn dat een van deze acht gewoontes ervoor zorgen dat je maar niet resultaat ziet. 

Te weinig vet

Vet gezond? Ja wel als je producten met goede vetten kiest, zoals avocado’s, zaden en olijfolie. Het verhoogt je metabolisme, waardoor je eerder je doel bereikt: die platte buik.

Te weinig slaap 

Je lichaam produceert het hormoon cortisol als je te weinig slaapt krijgt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je hunkert naar suiker, wat betekent dat je uiteindelijk meer calorieën gaat eten. Voldoende slaap helpt juist je buikvet te controleren en verhoogt het hormoon leptine. Dit hormoon ‘vertelt’ – als je lichaam goed functioneert – wanneer je moet stoppen met eten. Bij mensen met overgewicht wordt dit signaal vaak genegeerd, waardoor de honger blijft aanhouden. Dit komt omdat zij te veel leptine produceren en hierdoor resistentie ontwikkelen tegen chronische verhoogde niveaus.

Gebrek aan eiwitten

Voor een gezond gewicht is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel in evenwicht blijft, waardoor je insuline niveau wordt verminderd. Om dit te bereiken is het belangrijk om veel eiwitten te eten. Eiwit helpt om je eetlust te verminderen, zodat je niet te veel eet. Eiwit zorgt er daarnaast ook voor dat je voor een langere periode verzadigd bent, waardoor je minder snel gaat snoepen.

Frisdrank drinken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die slechts een blikje frisdrank per dag drinken in gewicht vijf keer sneller groei dan personen die slechts een blikje per week drinken. Zelfs van het drinken van light frisdrank kun je al aankomen. Dit komt omdat de zoetstoffen in de frisdrank een signaal afgeven aan de spijsvertering dat er voeding met een hoge caloriewaarde volgt. Wanneer ze er vervolgens niet komen, is ons lichaam ‘verbaasd’ en blijven we juist trek houden. Beter is om water op smaak te brengen met stukjes vers fruit. 

Eten van grote borden

Eet je van een groot bord, dan eet je ook meer. Eet je van een kleiner bord, dan eet je minder. Dit blijkt uit diverse onderzoeken. Wil je dus afvallen, serveer dan je maaltijden voortaan op een kleiner bord, zodat je een minder grote portie kunt opscheppen.

Te laat eten

Wanneer we slapen heeft ons lichaam de neiging om zich af te sluiten van alle biologische systemen, waaronder de spijsvertering. Als je te laat eet, zal je lichaam dus niet alle tijd hebben om alle calorieën die je hebt verbruikt te verbranden. Stop daarom met eten ten minste drie uur voor het slapengaan. Als je wakker wordt in de nacht omdat je honger hebt, probeer dan een stukje fruit te eten in plaats van een zoet of zoute snack.

Emotioneel eten

Sommige mensen hebben de neiging hun woede, verdriet of frustratie te ventileren door middel van eten. Hoewel je je voor korte tijd beter voelt, is je buik minder blij met dit troostvoer. Heb je weer een keer een moeilijk moment, pak dan niet die bak met Ben & Jerry, maar bel een vriendin of maak een wandeling in plaats van hersenloos eten.

Gebakken voedingsmiddelen

Natuurlijk is een gebakken aardappeltje heerlijk, maar ze zijn niet goed als je graag een platter buikje wilt. Gebakken voedsel zitten vol met transvetten die je bloedvaten verstoppen, maar ook je buik- en tailleomvang doen toenemen.

 

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee