Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > 6x tips voor als je zwanger bent en moeite hebt met slapen

6x tips voor als je zwanger bent en moeite hebt met slapen

6x tips voor als je zwanger bent en moeite hebt met slapen

Je zult merken dat als je zwangerschap vordert, je steeds meer moeite hebt met slapen. Wij hebben een aantal tips die je kunnen helpen om weer als een roosje te kunnen slapen. 

Uit een onderzoek is gebleken dat meer dan 70% van alle zwangere vrouwen moeite hebben met slapen. Je buik die alsmaar groter wordt, de vele nachtelijke toiletboekjes en soms ook de stress zorgen ervoor dat het slapen niet meer zo makkelijk gaat. Hieronder hebben we een paar tips die jou misschien kunnen helpen.

Eten en drinken

In de nacht moeten zwangere vrouwen veel plassen. Dit komt doordat de baby tegen je blaas duwt. Hierdoor moet je sneller naar het toilet. ALs je cafeïne, citrus en pittig eten vermijd zal dit minder worden. Ook kun je beter zoetigheid vermijden voor het slapen gaan. Hiermee zorg je dat je baby minder gaat bewegen.

Brandend maagzuur

Je zult merken dat je tijdens de zwangerschap sneller last krijgt van brandend maagzuur. het is heel vervelend als dit gebeurt als je in bed ligt. Door op tijd een kleine maaltijd te eten, is de kans op brandend maagzuur een stuk kleiner. Je kunt ook een maagzuurremmer innemen.

Ontspannen slaaproutine

Je zult meer stress ervaren als er een baby opkomst is. Hier zul je vooral in de nacht last van hebben. Het zou kunnen helpen om een ontspannen. slaaproutine te hebben. Neem bijvoorbeeld een warm bad, drink een warm drankje (liefst zonder cafeïne) en probeer te mediteren. Is mediteren niet jouw ding? Je kunt ook naar rustgevende muziek luisteren. Vergeet ook niet om je telefoon op tijd uit te zetten.

Lees ook
Tilda over depressie tijdens de zwangerschap: ‘Je bent dan géén slechte moeder’

Slaappositie

Het is niet gemakkelijk om met een grote bolle buik te slapen. De meeste slaapposities zijn geen optie meer. Heb je last van je bekken? Dan kan een kussen tussen je benen helpen. Op deze manier blijven je bekken recht als je op je linkerzij slaapt.

Snurken

Sommige vrouwen kunnen gaan snurken als ze zwanger zijn. Dit komt door de gewichtstoename. Probeer op je zij te gaan slapen. Zo heb je minder kans om te gaan snurken. Zorg ook voor een lage kamertemperatuur. Vetrouw je het nog niet helemaal? Breng dan een bezoekje aan de huisarts en laat daar je bloeddruk controleren.

Donker

Licht kan de natuurlijke lichaamsklok verstoren. Probeer daarom je slaapkamer zo donder mogelijk te maken om zo toch nog een goede nachtrust te krijgen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Vriendin | Beeld: Getty Images