Je bent hier: Home > Health > 6 manieren op nu écht in examenstemming te komen

6 manieren op nu écht in examenstemming te komen

Health
6 manieren op nu écht in examenstemming te komen

Als je nog niet bent begonnen met studeren, ben je op zijn zachtst gezegd rijkelijk laat. Maar geen reden tot paniek, je kunt altijd nog een nachtje doorhalen en “vertrouwen op je natuurlijke intelligentie” (zei mijn moeder vroeger altijd tegen mij, de lieverd). Toch is het ook belangrijk om in ‘studie-modus’ te komen. Dat gaat makkelijker met deze 6 tips. Lees ze snel en ga aan de slag!

 

1. Wees georganiseerd

Maak een schematisch overzicht wat je wanneer moet doen. Welke examens zijn op welke dag? Wat moet je kennen? Welke lesstof mocht je overslaan? En – dit is een heel belangrijke- hoe laat zijn je examens? Soms heb je namelijk door alle stress een compleet ander tijdstip in je hoofd en mis je zo het eerste uur (!) van je examen – dat kan gebeuren ja. Een potje stevig janken kan er misschien voor zorgen dat je toch nog naar binnen mag, maar ga daar zeker niet van uit. Regels zijn regels, zeker op school.

2. Zorg voor een goede voorraad

Kladpapier, energiedrankjes, bananen, koffie, het woordenboek dat je drie weken (okee, maanden) geleden al had moeten aanschaffen, toiletpapier, pennen… Het is vreselijk als je de avond van te voren tot de conclusie moet komen dat je geen enkele pen hebt die het doet, je rekenmachine kapot is of dat je wetboek een exemplaar is uit de tijd dat de Europese Unie nog niet eens bestond en dus niet supernuttig is voor je open-boek examen Europese Handelsverdragen.

3. Eet gezond

Dat is een cliché, maar dat is het omdat het waar is. Je presteert en studeert echt beter, als je leeft op gezonde en gebalanceerde voeding. Dus niet: 2 bakjes chocolade-muesli als ontbijt en een kaasbroodje als diner, maar veel groente, fruit en warme maaltijden. Vraag desnoods iemand voor je te koken.

copyright: giphy

4. Luister naar instrumentale muziek

Liefst klassieke muziek. Onderzoek wijst uit dat je met klassieke achtergrondmuziek beter kan studeren. Spotify heeft zelfs verschillende instrumentale playlists speciaal voor het studeren – dan hoef je dus ook niet nog een hele middag te verliezen met het samenstellen van je eigen lijstje.

5. Slimme pauzes

Beter kwalitatieve pauzes dan kwantitatieve pauzes. Je kunt beter een goed uur pauze pakken en iets doen waarmee je echt ontspant (sporten, wandelen, een aflevering van je favo serie kijken) dan om het half uur 10 minuten dwangmatig al je social media-accounts afgaan om te zien hoe ver je vriendinnen zijn met studeren of welk badpak Kylie Jenner nu weer aanheeft. Dat beschouw jij misschien als ontspanning, maar dat is het niet echt. Betere pauzes maken dat je langer kunt doorstuderen.

6. Spendeer tijd met je vrienden..

..En daarmee bedoel ik niet collectief comazuipen een paar avonden voor de examens (hoewel dat wel gebeurt, rumous has it), maar samen een koffie’tje drinken valt absoluut onder de norm kwalitatieve ontspanning.

copyright: giphy

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee