Je bent hier: Home > Health > 5 tips om minder suiker te eten

5 tips om minder suiker te eten

Health
5 tips om minder suiker te eten

Je zou het misschien niet verwachten, maar in de meest vreemde producten zit suiker verstopt. Door iedere dag je vertrouwde glas Cola naar binnen te gieten en in de avond een maaltijd uit een pakje te bereiden, krijg je al gauw meer suiker binnen dan je denkt.

Steeds meer mensen proberen suikervrij te eten, of in ieder geval met suiker te minderen. Wetenschappers noemen suiker een nog groter vergif dan alcohol, en suiker schijnt ontzettend verslavend te zijn. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor je huid en heeft het invloed op je gewicht.

Dit klinkt allemaal wel erg angstaanjagend, maar don’t worry! Want vandaag delen we vijf tips om te minderen met suiker. Het begint allemaal bij bewustwording, en ieder suikerklontje minder is er een. You can do this!

Stop met frisdrank

Frisdrank is een van de grootste boosdoeners. Drink jij dagelijks meerdere glazen fris? Dan krijg je iedere dag zo’n 10 suikerklontjes binnen! Probeer dus te minderen met het drinken van frisdrank, en vervang het voor water of thee. Geen fan van water? Voeg dan wat komkommerschijfjes of citroen aan je water toe, dit geeft een heerlijk verfrissend smaakje aan je drinken en ziet er nog leuk uit ook!

Maak je eigen eten

Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van pakjes en zakjes, want daar zitten allerlei ingrediënten in die suiker bevatten. Sla dus een flinke dosis vers fruit en groente en droge producten als rijst en pasta in. Door je eigen eten te maken, weet je zeker dat je geen suikers en andere rare toevoegingen binnenkrijgt.

Ben goed voorbereid

I am sorry for what I said when I was hungry… Klinkt dat bekend? Precies. Met honger kun je niet goed nadenken, en snaai je al gauw iets zoet vol suikers naar binnen. Zorg dus dat je – ten alle tijden – goed voorbereid bent op hongeraanvallen. Ongezouten nootjes, dadels, gedroogd fruit, rijstwafels met pindakaas en banaan… De mogelijkheden zijn eindeloos, en je bent nog gezond bezig ook!

Lees etiketten

Door niet zomaar allerlei dingen klakkeloos in je boodschappenmandje te gooien, maar etiketten te lezen, kun je al gauw veel minder suikers binnenkrijgen. Let hierbij op dat glucose (= dextrose = druivensuiker), fructose (= vruchtensuiker), galactose, saccharose (riet- of bietsuiker), lactose (= melksuiker en zit in alle zuivelproducten), maltose (= moutsuiker) en maltodextrine ook suikers zijn. En allemaal bewerkt! In fruit zit natuurlijk ook suiker, maar deze fruitsuiker is wél puur natuur.

Matig met alcohol

Jep, dat is iets wat je liever niet horen wilt. Wijn is fijn, maar de grote hoeveelheid suikers die je binnenkrijgt met ieder alcoholisch drankje is minder leuk. Af en toe een drankje kan echt wel, maar wil je minder suiker binnenkrijgen dan is alcohol iets wat je toch écht wat moet matigen.

Het klinkt allemaal erg heftig, maar er is ook goed nieuws: hoe minder suiker je binnenkrijgt, hoe minder je cravings krijgt naar suikerbommen. En dat betekent dus gelijk dat je steeds meer zult gaan genieten van die dadel met tahin. Ooit.

Lees ook:

 

Shoppen is altijd een goed idee