Je bent hier: Home > Health > Zo overleef je een nachtje doorstuderen

Zo overleef je een nachtje doorstuderen

Health
Zo overleef je een nachtje doorstuderen

Heb jij nét iets te veel op het terras gezeten en net iets te weinig met je neus in de boeken? En dat terwijl dat belangrijke tentamen voor de deur staat? Niet getreurd, Flair to the rescue! Met deze negen tips kun jij een nacht studeren tot een gezond en goed einde brengen, zónder liters Red Bull naar binnen te gieten! 

  • Plan het slim

Een nachtje doorhalen om te studeren, plan je het best wanneer je de volgende dagen je slaap kan inhalen. De maandag is hiervoor dé dag bij uitstek, omdat je het hele weekend al hebt kunnen uitrusten van de drukke week. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat je in het weekend hebt uitgespookt!

  • Doe een dutje 

Volgens slaapexpert Dr. Mednick zorgt 1,5 uur slaap voor extra uithoudingsvermogen. Duik dus voor je aan je ‘leermarathon’ begint even in bed, en start de avond vol nieuwe, positieve energie!

  • Denk aan leuke dingen

Volgens de wet van de aantrekkingskracht worden negatieve gedachten omgezet in realiteit. Denk dus niet ‘dit krijg ik nooit op tijd in mijn hoofd gestampt’, want dan zal je dit ook niet voor elkaar krijgen. Integendeel, think happy thoughts. Zeg ‘ik kan dit!’ tegen jezelf, en je zal super gemotiveerd zijn en bergen werk kunnen verzetten. Af en toe een dansje doen in de huiskamer op je favoriete foute nummer is zeker aan te raden om de positieve gedachtes te laten komen.

  • Hou een preventieve caffeïnebreak

Als je regelmatig koffie of andere energiedrankjes drinkt, zullen die niet zo effectief werken tijdens je onontkoombare nachtje doorhalen. Laat deze caffeïnebommen daarom een tijdje voor wat ze zijn en je zal merken dat ze veel efficiënter werken wanneer je het écht nodig hebt.

  • Zeg nee tegen koolhydraten

Koolhydraten zorgen voor een energiecrash. En laat dat nu net het laatste zijn wat je kan gebruiken tijdens een nachtje waarin je ogen open moeten blijven. Proteïnen en goede vetten, zoals noten en avocado, zorgen ervoor dat je dat noodzakelijke sprankeltje energie gemakkelijk kan behouden.

  • Ga uit bed

Als je gewend bent deadlines te halen vanuit je bed, dan is dat een gewoonte om per direct te veranderen. Het is zalig om een ware pyjamadag te houden, maar doe dit beter ná het halen van dat naderende tentamen. Je maakt op die manier je geheugen alleen maar wijs dat je wil en kunt gaan slapen. Ga aan tafel zitten en blijf weg van te comfortabele plaatsen.

  •  Zet de verwarming uit

In een gezellige, warme omgeving gaat je lichaam in slaapmodus, en dat kun je niet gebruiken tijdens een nachtje door ploeteren. Probeer het dus zo fris mogelijk te houden in je kamer. Zet de verwarming uit en trek liever een dikke trui aan. En je weet het, mocht het te koud zijn dan kun je altijd weer je happy dance uitvoeren.

  • Beweeg

Korte wandelingen zijn de perfecte manier om slaap af te houden. Een paar minuutjes de benen strekken geeft je gelijk nieuwe energie én inspiratie. Move that body!

  • Drink liters water

Koud water houdt je lichaam wakker, en we weten allemaal dat goed gehydrateerde hersenen op maximumcapaciteit draaien. Het drinken van veel water heeft nog een leuke bijkomstigheid, want het zorgt ook nog eens voor een frisse huid. En dat kun je natuurlijk wel gebruiken, na een lange nacht zónder slaap!

 

Shoppen is altijd een goed idee