Je bent hier: Home > Health > 5 redenen om meer avocado’s te eten

5 redenen om meer avocado’s te eten

Health
5 redenen om meer avocado’s te eten

Ah, avocado’s.. Een welkome aanvulling op elke maaltijd. Hoewel sommige onder ons ze liever niet eten, een avocado zou namelijk te veel vet en calorieën bevatten. Is dat nu eigenlijk wel waar?

 

1. Goede vetten

Ja, een avocado bevat inderdaad veel vet en veel calorieën: één avocado bevat al a whopping 322 kcal. Toch, de vetten in een avocado zijn onverzadigde vetten en die zijn goed voor je. Ze verlagen je cholesterol en verhogen het ‘goede’ cholesterolgehalte, HDL-cholesterol. Bovendien zorgen de onverzadigde vetten gecombineerd met de (oplosbare) vezels dat je lang een vol gevoel houdt – daardoor hoef je ook minder te eten. Technisch gezien, natuurlijk 🙂

 2. Vitamines

De vitamines in een avocado zorgen onder andere voor een stralende huid, goede stofwisseling en een groeiende botdichtheid – sterke botten heuj!

3. Opname voedingsstoffen

Een avocado zelf bevat al veel voedingsstoffen, maar daarnaast helpt de vrucht ook bij het opnemen van voedingstoffen uit ander eten. Dus: vanavond lekker een avocado bij je kip madras/aardappelpuree/kapsalon voor een (extra) gezonde boost. Of probeer eens deze rijstsalade met avocado.

4. Foliumzuur

Ben je zwanger? Dan kan je zelfs dagelijks een avocado eten. Een halve avocado geeft namelijk al bijna een kwart van de aanbevolen dagelijkse inname foliumzuur, een vitamine die het risico op aangeboren afwijkingen verkleint. Bovendien zou foliumzuur ook goed voor jou zijn: minder risico op hart- en vaatziekten.

5. Anti-ontsteking

Avocado’s werken ontstekingsremmend en zijn daarom ook goed te gebruiken als gezichtsmaskertje. Als je ze even genoeg gegeten hebt, bijvoorbeeld 🙂

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee