Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Deze 5 drankjes kun je beter niet drinken voor het sporten!

Deze 5 drankjes kun je beter niet drinken voor het sporten!

Health
Deze 5 drankjes kun je beter niet drinken voor het sporten!

Wat is – zeker in de zomer – superbelangrijk tijdens het sporten? Hydrateren! Als je lichaam gedehydrateerd is, kan je je work-out nooit tot een goed eind brengen. En wat je precies drinkt is ook van belang.

Volgens een onderzoek aan de Comlumbia universiteit moet je een halve liter (liefst water) drinken twee uur voor je work-out. Dan nog eens 25 cl tijdens de opwarming  en vervolgens 25 cl elke 10 à 20 minuten tijdens het sporten (afhankelijk van hoeveel je zweet). Dat is véél vocht als je ’t ons vraagt. Dus je drinkt maar beter het juiste drankje. Deze drankjes zou je eigenlijk nooit mogen drinken voor het sporten.

Drankjes op basis van melk
Zuiveldrankjes drink je beter na een work-out, niet ervoor. Melk bevat eiwitten, koolhydraten en vet en heeft veel tijd nodig om te verteren. En dat is niet zo aangenaam als je een sessie burpees aan het doen bent.

Suikerrijke fruitdrankjes
Blijf voor het sporten weg van suikerrijke, fruitige drankjes zoals Capri Sun of Oasis. Vaak bevatten dergelijke drankjes heel veel maïssiroop die rijk aan fructose is. Onderzoek wijst uit dat deze kunstmatige zoetstof in grote hoeveelheden leidt tot obesitas. Kies liever voor een gearomatiseerd water: water met schijfjes komkommer, citroen of bessen in. Of kies voor kokoswater. Dat bevat ook een beetje suiker, maar krikt je elektrolytenniveau weer op tijdens het sporten.

Alcohol
Dit lijkt ons een no-brainer, maar laten we het toch even uitleggen. Zelfs als je een paar uur voor het sporten een cocktail hebt gedronken, zal dat geen deugd doen. Alcohol werkt namelijk dehydraterend en heeft een negatief effect op je evenwicht en je beslissingsvermogen. Niet zo handig als je probeert te beslissen hoeveel gewicht je gaat hijsen. Als je toch een boost nodig hebt voor het sporten, drink je liever een kop koffie. Je wordt er alerter door en het kan je prestatievermogen verbeteren.

Koolzuurhoudende dranken
Koolzuurhoudende dranken zoals Spa Rood kunnen je een opgeblazen gevoel, buikpijn en winderigdheid bezorgen. Als je in een downward facing dog-houding staat en je voelt een scheetje opkomen, zal je precies weten wat we bedoelen. Kies liever voor een ijskoude groene thee, die bevat veel antioxidanten.

Sportdrankjes
Klinkt tegenstrijdig, dat snappen we maar al te goed. Maar sportdrankjes zijn niet de beste keuze als je gaat sporten. De meeste sportdrankjes zitten tjokvol suiker en hebben weinig tot geen voedingswaarde. Sommige drankjes op de markt bevatten misschien wat vitamines of elektrolyten, maar het hoge suikergehalte bezorgt je al snel een energiedip.

Wat hebben we vandaag geleerd? Dat water eigenlijk het beste sportdrankje is dat er bestaat!

Bron: Flair.be

Tekst: Isa Naeyaert

Misschien vind je dit ook wel interessant:

 

Shoppen is altijd een goed idee