Je bent hier: Home > Health > 4 dingen die je niet mag eten als je minder puistjes wil

4 dingen die je niet mag eten als je minder puistjes wil

Health
4 dingen die je niet mag eten als je minder puistjes wil

‘Van chocolade krijg je puistjes’, het is een mythe die nog altijd levend wordt gehouden. Toch zijn er een aantal dingen die je beter niet eet of drinkt als je minder puistjes wil.Wij zetten ze op een rijtje, plus hun alternatieven.

1. Snoep

Dat je van chocolade eten puistjes krijgt, is een fabeltje. Tenminste, als je pure chocolade eet. Die bevat minder suiker, en het is net de suiker die ervoor zorgt dat je puistjes krijgt. Je krijgt hiervan een insulinepiek waardoor bepaald hormonen gestimuleerd worden, en waardoor je dus meer puistjes krijgt.

 

Wat nu? Vermijd vooral ongeraffineerde suikers (witte suiker, koekjes, snoepgoed). Kies voor guavasiroop of stevia als zoetmaker, deze zijn van natuurlijke origine.

2. Je dagelijkse cappuccino

Altijd lekker om de dag mee te beginnen: een kop latte of cappuccino. Helaas, hierin zitten maar liefst 2 ingrediënten die huid onrustig kunnen maken:  koffie en melk. Het is niet de cafeïne, maar een organisch zuur in de koffiebonen (dus ook in de deca-koffie) dat puistjes veroorzaakt. In melk (zelfs bio) zitten hormonen die je poriën kunnen verstoppen en puistjes veroorzaken. Vermijd dus zoveel mogelijk melkproducten (ook yoghurt bijvoorbee) als je veel last hebt van acne.

 

Wat nu? Opkikker nodig? Thee kan je ook een energieboost geven. Vermijd zeker energy drinks aangezien die ook nog eens véél suiker bevatten.

Maar ik moet echt koffie! Vervang dan gewone melk door (ongezoete) amandelmelk. Deze bevat vitamine E, die een heilzaam effect op acne heeft. Let wel op, als je een notenallergie hebt, kan amandelmelk net puistjes veroorzaken.

 

3. Alcohol (sorry!)

Je hebt het vast zelf al gemerkt: na een weekend stevig feesten is je huid onrustig, gevoelig en heb je meer puistjes. Af en toe drinken kan geen kwaad, maar als je regelmatig veel alcohol drinkt, kan je meer last krijgen van puistjes en zelfs acne. Het zijn weer je hormoonspiegels (je testosterongehalte stijgt als je regelmatig veel drinkt) die verstoord worden door de alcohol en die ontstekingen gaan veroorzaken. Ook bevatten veel alcoholische drankjes suiker, wat dan nog eens extra puistjes veroorzaakt.

 

Maar ik wil een terrasje doen! Vooruit dan, maar beperk je alcoholgebruik zoveel mogelijk. Vermijd zeker mierzoete cocktails en sterke drank en ga dan liever voor een glaasje cava of prosecco.

4. Brood, pasta, rijst

Vooral de witte varianten zorgen voor een insulinepiek in je bloed en kunnen het zelfde effect hebben als suiker op je huid: meer puistjes.

 

Ik mag toch wel een boterham zeker? Tuurlijk, maar ga zo vaak als mogelijk voor volle granen, bruine rijst en volkorenpasta

 

Lees ook:

Bron: flair.be

Shoppen is altijd een goed idee