Je bent hier: Home > Health > 3 redenen waarom je niet afvalt

3 redenen waarom je niet afvalt

Health
3 redenen waarom je niet afvalt

Nu de zomer in aantocht is, sta je braaf drie keer per week in de sportschool. Ook schuif je netjes iedere dag een bord groenvoer naar binnen én blijf je van die verleidelijke repen chocolade af. En toch blijven die verrekte cijfertjes op de weegschaal maar hetzelfde aangeven. Hoe dat kan? Hier zijn de drie redenen waardoor je niet afvalt. 

Je hebt last van stress

Het is je waarschijnlijk niet onbekend; wanneer je in stressvolle tijden zit, prop je sneller dingen naar binnen dan wanneer je leven op rolletjes loopt. Je hebt veel meer behoefte aan comfort food. Wanneer je veel stress hebt, produceer je het hormoon cortisol. Dat zorgt ervoor dat je meer trek hebt. Dus hoe meer stress je hebt, hoe meer cortisol je lichaam produceert en hoe meer honger je hebt. Nog een gevolg van te veel stress is dat je hersenen neuropeptide Y gaan produceren. Daardoor heb je meer zin in koolhydraten zoals pasta, brood en alles wat slecht voor je is. Probeer dus ten alle tijden rustig te blijven. Weet je zeker dat een dag veel stress met zich mee gaat brengen? Houd dan een voorraadje gezonde snacks binnen handbereik!

Heb je veel cortisol in je lichaam, dan zal je ook minder snel gewicht gaan verliezen. Een teveel aan cortisol vertraagt immers je metabolisme. Ook zal het moeilijker zijn om spieren te vormen en zal je net wat meer vet gaan produceren rond je buik. Probeer dus om regelmatig te ontspannen om zo je stresslevel te laten dalen.

Je slaapt niet genoeg

Wanneer je niet genoeg slaapt, stijgt niet alleen de hoeveelheid cortisol in je lichaa,, maar verminder je ook de hoeveelheid groeihormonen in je lichaam. Een groeihormoon heeft net het tegenovergestelde effect van cortisol. Het zorgt er namelijk voor dat je sneller vet zal verliezen en het beschermt je immuunsysteem zodat je minder snel ziek wordt. Genoeg slapen staat ook in lijn met de hormonen die verantwoordelijk zijn voor je hongergevoel. Als je bijvoorbeeld een nachtje doorhaalt in de kroeg, zal je de volgende dag waarschijnlijk meer calorieën opnemen. Het is dus belangrijk om elke nacht zeven à negen uur te slapen.

Je drinkt niet genoeg water

Als je veel water drinkt, voelt je buik sneller vol en zal je  minder snel nog een keer een koekje pakken. Als je niet genoeg water drinkt, worden je nieren overbelast en zullen ze zich tot de lever wenden voor extra steun. Je lever is op zijn beurt verantwoordelijk voor je vetmetabolisme, wat wil zeggen dat dit proces trager zal verlopen omdat je lever dubbel zo hard moet werken. Je zal dus meer vet opslaan in plaats van het te gaan verbranden, en da’s niet wat je wilt!

Worg dus dat je altijd een flesje water in je tas hebt zitten, en plaats op je bureau ook standaard een grote fles water. Echt geen fan van water drinken? Doe er dan wat verse schijfjes limoen in voor een verfrissend en smaakvol effect. En het ziet er nog vrolijk uit ook!

Lees ook:

Bron: Flair.be
Tekst: Sandie Stroobans

Shoppen is altijd een goed idee