Je bent hier: Home > Health > 3 makkelijke manieren om je hardlooptempo te verbeteren

3 makkelijke manieren om je hardlooptempo te verbeteren

Health
3 makkelijke manieren om je hardlooptempo te verbeteren

Je rent je rot, ten minste drie keer in de week, maar echt sneller lijk je niet te worden. Je voelt wel dat het hardlopen je makkelijker afgaat, maar je eindtijd blijft maar hangen op hetzelfde getal. Je bent dan misschien wel geen enorm fanatieke sporter, maar je zou het toch leuk vinden iets sneller te worden.

Herkenbaar? Dan zijn deze tips iets voor jou:

Intervaltraining

Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar intervaltraining is de beste manier om je conditie te verbeteren en dus sneller te worden. Het is verleidelijk om meteen na de start je tempo op te voeren, maar dat is heel onverstandig. Je krijgt sneller blessures en zult bovendien merken dat je na een minuut of tien als een hijgend hert aan de kant zult moeten uitblazen. Beter is om korte sprintjes te integreren in je dagelijkse rondje. Probeer 2 à 3 minuten te versnellen, je hoeft niet in volle sprint, maar probeer wel echt je tempo op te voeren. Vervolgens loop je het dubbele van je versnellingstijd in normaal tempo. Dus: als je 2 minuten versnelt, loop je daarna 4 minuten in je normale tempo. Daarna versnel je weer.

Heuvel op rennen

Vreselijk, we weten het, maar wel uiterst effectief. Heuvel op lopen in je normale tempo staat namelijk gelijk aan een veel sneller tempo op een vlakke ondergrond. Geen heuvels in de buurt? Probeer het dan eens op de loopband. Zorg dat je eerst goed opgewarmd bent op de ‘normale stand’ (platte ondergrond) en stel de loopband dan zo in dat je een kleine heuvel op loopt in normaal tempo. Probeer tegen het einde aan iets te versnellen. Vervolgens kun je in langzaam tempo – je mag zelfs wandelen – de heuvel aflopen. Herhaal 5 tot 6 keer.

Eindig je duurloop standaard met een sprint

Ga tijdens je loopsessies verder dan normaal, maar hou je tempo rustig. In het eerste gedeelte van de loop hou je het tempo waarbij je je comfortabel voelt. De laatste kilometer(s) heb je dan nog genoeg energie om alles open te gooien. Als je hier een gewoonte van maakt, zul je na verloop van tijd ook sneller worden. Bovendien zul je merken dat je misschien steeds eerder de eindsprint kunt inzetten.

 

running

copyright: giphy

 

Lees ook:

Bron: Womenshealthsmag.com

 

Shoppen is altijd een goed idee