Je bent hier: Home > Health > 17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Health
17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Heb jij je voorgenomen om het over een andere boeg te gooien? Wil je gezonder leven, meer sporten en beter voor je lichaam zorgen? Heel goed. Als je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt, kun je hier de 17 geboden van fitte vrouwen lezen.

Lees ook: Afvallen? Dít moet je dan vooral niet doen

1. Ze sporten bijna elke dag, maar ze houden het spannend

Mik op vijf sportmomenten per week, maar wissel af tussen krachttraining, lopen, yoga, zwemmen… Vijf dagen achter elkaar naar de fitness gaan, is geen goed idee.

2. Ze weten wat ze eten

Vraag het maar aan iedere fitte vrouw: voorbereiding is de sleutel tot succes. Bereid ’s avonds voor het slapengaan je maaltijden voor de volgende dag voor. Stop fruit in doosjes, maak een sapje, stel een salade samen… Zorg ook dat je koelkast en je voorraadkast gevuld zijn, zo word je niet verleid om naar de snackbar te lopen. Denk ook na over wat je in je koelkast stopt. Met verse groenten, bananen, eitjes, yoghurt, hummus en avocado heb je alles in huis om een gezonde maaltijd samen te stellen.

3. Ze eten veel eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van je ontbijt. Je bord moet ’s ochtends voor de helft uit groente en fruit bestaan, voor een kwart uit vezels en een kwart uit eiwitten”. De eiwitten worden ’s ochtends vaak vergeten, terwijl die juist heel belangrijk zijn. Als je er genoeg van eet, voorkom je food cravings later op de dag. En ook na een stevige work-out laat je je lichaam herstellen door eiwitten te eten. Ga nu niet elke ochtends een eitje bakken, maar kies uit ander eiwitrijk lekkers zoals kip, kalkoen, melk, kaas en yoghurt, maar ook bonen, noten, zaden, hummus of tofu.

4. Ze eten (volkoren)koolhydraten

Brood, pasta, rijst, het kan allemaal. Maar dan in de volkorenvariant. Volkorengranen geven je een langer vol gevoel en meer langdurige energie!

5. Ze slaan het ontbijt nooit over

Skip het ontbijt nooit, never, nooit. Sterker nog: probeer zo snel mogelijk te eten nadat je bent opgestaan. Begin de dag ook met een glas water. Vaak staan we ’s ochtends licht gedehydreerd op, dus is vocht binnenkrijgen erg belangrijk. Wees ook creatief met je ontbijt. Je wordt echt niet gelukkig van 365 dagen per jaar diezelfde boterham met kaas. Flans snel een (gezonde) pannenkoek in elkaar met een geplette banaan, twee eiwitten, 1/4 kopje havervlokken en een snuifje kaneel, of kies voor een smoothie of bakje kwark met noten. En natuurlijk zit je met havermout ook altijd goed. Yum!

6. Ze eten koolhydraten voor een work-out en eiwitten erna

Voor een stevige work-out kun je gerust wat koolhydraten eten. Eet na het sporten iets eiwitrijks om aan te sterken. Een stukje vis of kip is goed voor het herstel, en een smoothie met amandelmelk, aardbeien, bosbessen en chiazaad is een leuk alternatief.

7. Ze eten regelmatig en hebben altijd een snackje bij de hand

Neem gezonde snacks mee. Mocht je trek krijgen, dan heb je altijd iets bij de hand. Zo hoef je niet met een knorrende maag te wachten tot de volgende maaltijd. De kans dat je gaat overeten, wordt zo ook een stuk kleiner. Neem bijvoorbeeld wat gedroogde mango, een klein handje noten of een gezond koekje mee.

8. Ze eten enkel ongezond tijdens een uitstapje

We weten niet hoe dat bij jou zit , maar als wij chips of koeken in de kast hebben, moeten ze eraan geloven. Pas daarom het principe out of sight, out of mind toe. Haal lekkers gewoon niet in huis. Thuis probeer je zo gezond mogelijk te leven, maar als je uit eten gaat met vrienden hoeft de boog niet zo gespannen te staan. Een frietje of appelgebakje? Niks mis mee!

9. Ze weten van tevoren al wat ze gaan bestellen in een restaurant

Bekijk voordat je uit eten gaat de menukaart al even. Beslis wat je gaat eten: salade, soep, carpaccio? Zo voorkom je dat je door keuzestress op de patat-met-biefstuk-pagina van de menukaart belandt.

10. Ze drinken alcohol met mate (of helemaal niet)

Laat doordeweeks je drankje staan en geniet in het weekend van een cocktail of wijntje. Of raak gewoon geen alcohol aan. Iemand moet de Bob zijn, hè?

11. Ze zweren bij groepslessen

Voor een groepsles bij de sportschool moet je je inschrijven. Een groepsles annuleer je niet zomaar. Een groepsles zet je aan het sporten. Of je er nu zin in hebt of niet.

12. Ze proberen nieuwe dingen

Vermijd de sportsleur en probeer geregeld een nieuwe work-out uit. Ga eens klimmen, probeer het lokale zwembad uit of volg een dansles!

13. Ze focussen niet op één lichaamsdeel

Als je strakke buikspieren wilt, hoef je niet elke dag 200 sit-ups te doen. Kies liever voor een gevarieerde work-out die focust op verschillende spiergroepen. Wissel ook af tussen cardio en krachttraining. Als je te veel focust op één lichaamsdeel kun je snel blessures krijgen.

14. Ze spelen niet met hun smartphone tijdens een work-out

Smartphones zijn off limits tijdens een work-out. Je kunt niet goed sporten als je constant meldingen op je telefoon krijgt. Al die foto’s die je ziet op Instagram met #fitspo en #fitgirl zijn wellicht ook niet in the heat of the moment genomen. Wil je echt een foto posten van je work-out, doe dat dan na het sporten. Een fitgirl met zweet op haar voorhoofd is veel realistischer.

15. Ze blijven actief, ook al hebben ze soms geen tijd om te sporten

Trappen lopen, fietsen naar de winkel, tien squats voor de spiegel… Zelfs als je geen tijd hebt om te gaan sporten, kun je actief blijven.

16. Ze rusten niet op rustdagen

Op een sportvrije dag – als je geen groepslessen of training hebt – hoef je niet van 9 tot 5 op de bank te hangen. Ga een eindje fietsen of loop een kwartiertje in het park.

17. Ze hebben zelden cheat days

Als je echt eens héél erg trek hebt in iets ongezonds, eet dan een stukje pizza (in plaats van het volledige ding naar binnen te werken). Of eet één kommetje chips en niet de hele zak. Op dagen dat je niet sport, kun je maar beter gezonde keuzes maken.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op één plek: Facebook.com/flairathome

Shoppen is altijd een goed idee