Je bent hier: Home > Health > 8 x eten dat gezond lijkt, maar dat juist niet is

8 x eten dat gezond lijkt, maar dat juist niet is

Health
8 x eten dat gezond lijkt, maar dat juist niet is

Gezond eten kan nog knap lastig zijn. Ontbijten doe je allang niet meer met een witte boterham met een dikke laag vruchtenhagel, en je probeert de bezoekjes aan de snackbar op de hoek ook tot een minimum te beperken. Braaf eet je een mueslireep rond koffietijd, en dat glutenvrije brood gooi je tegenwoordig ook in je boodschappenmandje. Think again! Want die gezonde keuzes zijn dus helemaal niet zo gezond…

Deze producten lijken op het eerste gezicht misschien een gezonde keuze, maar zijn dat dus niet!

Mueslirepen

Helaas, want ze zijn zo lekker gemakkelijk om in je tas te gooien. Maar mueslirepen bevatten veel toegevoegde suikers en bevatten vaak veel meer calorieën dan in een verantwoord tussendoortje hoeven te zitten.

Pindakaas met minder vet

Pindakaas is een best goede keuze voor op brood, mits je kiest voor de biologische variant zonder suiker. Doe je dit niet en denk je goed bezig te zijn door voor de light variant te gaan, dan smeer je ontzettend veel suiker op je broodje. En de gezonde vetten die in gewone pindakaas zitten, ontbreken juist!

Meergranen- en tarwebrood.
Niets is lekkerder dan een geroosterd broodje. Jammer genoeg zitten in de meeste broden uit de supermarkt geen hele granen, maar geraffineerde granen. Dit zijn granen die zodanig bewerkt zijn dat ze makkelijker te verteren zijn en je er makkelijker op kunt kauwen. Hier gaan echter wel gezonde vezels, vitaminen en mineralen bij verloren. Haal liever speltbrood, of zuurdesembrood, of lees goed de etiketten wanneer je een halfje bruin bij de supermarkt haalt.

Eiwitpoeder

Na het sporten even een gezonde shake met eiwitpoeder naar binnen gieten? Da’s dus niet zo’n goed idee en zonde van dat harde werk in de sportschool! Kies liever een natuurlijk eiwit, zoals een gekookt eitje; sojaproducten of lijnzaad. Die lekkere notenpasta is ook een prima alternatief!

Sportdrank

Nog zo’n boosdoener die je beter achterwege kunt laten. Deze drankjes bevatten namelijk ontzettend veel toegevoegde suikers. Eet liever een banaan of smoothie na jouw krachttraining. Dit is stiekem toch ook veel lekkerder?

Glutenvrij brood

De meeste glutenvrije broden en pasta’s bevatten heel veel vetten en juist minder voedingswaarden. Dit omdat ze de gluten op een bepaalde manier moeten vervangen. Er zijn gelukkig ook gezonde varianten te vinden, zoals linzenpasta of brood van rijstmeel of boekweitmeel. En natuurlijk de oude vertrouwde rijstwafels niet te vergeten.

Dressings  uit fles

Heb je een lekkere salade gemaakt on jouw voornemen van gezond eten voort te zetten? Pas dan op wanneer het op de dressing aankomt. Een slasaus uit fles bevat namelijk – je raad het al – ontzettend veel suikers en erg veel vet. Een scheut olijfolie, wat citroensap en peper en zout geven je salade al snel een heerlijke smaak, zonder allerlei rare ingrediënten die je niet eens uit kunt spreken. En nog simpel ook!

Kant-en-klare salades

Het is een salade, dus het is gezond? Nope. Veel salades uit de supermarkt bevatten vooral erg veel vetten en suikers, en de dressing doet ook niet veel goeds voor je dieet. Maak gewoon zelf een salade, zo ben je verzekerd dat er geen onnodige health killers inzitten.

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee