Je bent hier: Home > Health > 10 tekenen dat je lichaam water nodig heeft

10 tekenen dat je lichaam water nodig heeft

Health
10 tekenen dat je lichaam water nodig heeft

Wist je dat het menselijk lichaam voor maar liefst  2/3 uit water bestaat? Normaal gesproken kun je niet langer dan 72 uur zonder water. Elk deel van ons lichaam, elk weefsel, elke cel en elk orgaan is afhankelijk van water.

Een goede hydratatie is dus van levensbelang. Soms kun je een tekort aan vocht hebben, denk bijvoorbeeld aan wanneer je ziek bent en last hebt van diarree of braken. En als je vaak moeten plassen of veel vocht verliest bij zware lichamelijke inspanningen.

Uitdroging kan je lichaamsfuncties belemmeren. Weet jij waneer je water nodig hebt?

Dit zijn de 10 tekenen dat je water nodig hebt

1. Verhoogde hartslag

De juiste vochtbalans heeft invloed op je hartslag en prestaties. Een gebrek aan water in je lichaam verlaagt het volume plasma in je bloed, wat leidt tot een versnelde hartslag.

2. Slechte adem en een droge mond

Als je last hebt van een vochttekort, zal de productie van speeksel geactiveerd worden. Daarmee nemen ook de bacteriën in de mondholte toe. Hierdoor kun je last krijgen van een slechte adem. Daarnaast is een droge mond ook een teken van vochttekort.

3. Snack aanvallen

Vaak heb je gewoon dorst als je zin hebt in voedsel. Neem dus als je een acute behoefte hebt om iets te eten éérst een glas water en kijk daarna of je nog steeds iets wilt eten. Je kunt ook kiezen voor voedsel wat rijk is aan water, zoals papaya of watermeloen.

4. Pijn in de gewrichten en spieren

Last van pijnlijke gewrichten? Het zou door een gebrek aan water kunnen komen! Onze gewrichten en kraakbeen bestaan voor 80% uit water. Een gebrek hieraan verhoogt de wrijving tussen de botten, die pijnlijke gewrichten veroorzaakt. Daarnaast kun je ook last krijgen van kramp als je te weinig drinkt. Omgekeerd geldt ook, als je je lichaam goed hydrateert, dan zullen je gewrichten moeiteloos bewegingen en fysieke activiteiten kunnen uitvoeren, zoals springen en hardlopen.

5. Hoofdpijn en duizeligheid

Een verminderde hoeveelheid vloeistof die je hersenen omgeeft, kan duizeligheid en hoofdpijn veroorzaken. Deze vloeistof is nodig als bescherming tegen het licht stoten van je hoofd. Hoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door de verminderde toevoer van zuurstof en bloed naar de hersenen als gevolg van uitdroging.

6. Spijsverteringsproblemen

Water is in alle weefsels en cellen in het lichaam nodig. Dus ook in het spijsverteringsstelsel. Het is  verantwoordelijk voor een schoon en soepel darmkanaal. Zo voorkom je verstopping!

7. Vermoeidheid en lusteloosheid

Een goede hydratatie houdt je alert en energiek. Uitdroging veroorzaakt vermoeidheid en lusteloosheid. Door het gebrek aan water in de hersenen krijg je een lage bloeddruk en wordt er onvoldoende zuurstof door je lichaam gepompt.

8. Minder plassen en donkergele plas

Normaal gesproken zou je ongeveer 4-7 keer per dag moeten plassen. Als dit minder is, kan je lichaam zich niet ontdoen van giftige stoffen. Daarnaast hoort je plas helder en licht gekleurd te zijn. Als dit donkergeel of oranje is, dan is het écht tijd om even een glaasje in te schenken!

9. Droge huid en lippen

Water houdt je huid elastisch, dus als je lichaam uitgedroogd is, zal je huid ook droog aanvoelen. Water verwijdert gifstoffen uit het lichaam, dus als je te weinig drinkt, kan dat leiden tot het ontstaan ​​van psoriasis, acne en eczeem. Een andere veel voorkomend symptoom van uitdroging zijn droge en schrale lippen.

10. Slechte concentratie

Een studie gepubliceerd in 2013 in Clinical Autonomic Research toonde aan dat het gebrek aan water in het lichaam één van de belangrijkste redenen is voor vergeetachtigheid, naast een gebrek aan slaap, vermoeidheid en langdurig staan.

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee