Je bent hier: Home > Health > 10 redenen om aan yoga te doen

10 redenen om aan yoga te doen

Health
10 redenen om aan yoga te doen

Het weekend is de perfecte tijd om aan yoga te doen. Je hoeft even niet te stressen over werk en hebt wat extra tijd voor jezelf. Maar waarom zou je eigenlijk aan yoga beginnen? Wij hebben tien redenen onder elkaar gezet.

Lees ook: 4x yogaposes die je seksleven drastisch verbeteren

  1. Het helpt tegen stress

    Yoga vermindert waargenomen stress en angst. Hierdoor worden ook de fysieke effecten van stress op het lichaam minder. Doordat ontspanning centraal staat tijdens yoga helpt het om de niveaus van stresshormonen te verlagen. Bijkomende voordelen zijn een lagere bloeddruk en hartslag, het verbeteren van de spijsvertering en het stimuleren van het immuunsysteem.

  2. Het verlicht fysieke pijn

    Het beoefenen van yoga asana’s (houdingen), meditatie of een combinatie van deze twee, kan chronische pijn verlichten. Sommige yoga-beoefenaars ervaren zelfs dat emotionele pijn kan worden verlicht door  aan yoga te doen.

  3. Je staat stil bij je ademhaling

    Yoga leert mensen langzamer en dieper te ademen, waardoor de longfunctie verbetert. Hierdoor wordt de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is voor het lichaam verhoogd.

  4. Het helpt gewichtsverlies te stimuleren

    Zelfs minder actieve vormen van Yoga kunnen helpen bij gewichtsbeheersing door de cortisolspiegels te verlagen, door calorieën te verbranden en stress te verminderen. Verder blijkt dat mensen die aan yoga doen vaak ook gezondere eetgewoontes aannemen en het zorgt voor een verhoogd gevoel van welzijn en zelfrespect.

  5. Yoga verbetert je bloedsomloop

    Yoga helpt de bloedsomloop te verbeteren en als gevolg van verschillende houdingen verplaatst zuurstofrijk bloed efficiënter naar de cellen van het lichaam.

  6. Het verbetert je conditie

    Zelfs rustige yogavormen kunnen voordelen hebben voor je conditie door de rusthartslag te verlagen, het uithoudingsvermogen te vergroten en de zuurstofopname tijdens de training te verbeteren.

  7. Het helpt je in het ‘nu’ te leven

    Yoga helpt ons om ons te concentreren op het heden, om meer bewust te worden en om de gezondheid van je geestlichaam te helpen creëren. Het opent de weg naar verbeterde concentratie, coördinatie, reactietijd en geheugen.

  8. Vind innerlijke rust

    De meditatieve aspecten van yoga helpen velen om een ​​diepere, meer spirituele en bevredigender plek in hun leven te bereiken.

  9. Je gaat er beter van slapen

    Als we minder gestresseerd zijn, slapen we beter en als we beter slapen, zijn we minder gestrest. Fysieke activiteit en mentale ontspanning voeden deze virtueuze cirkel. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat yoga de kwaliteit en kwantiteit van slaap kan verbeteren bij mensen die kampen met slapeloosheid.

  10. Je wordt flexibeler en mobieler

    Mensen praten vaak over flexibiliteit, maar wat echt belangrijk is, is mobiliteit – de functionele flexibiliteit die je nodig hebt voor bewegingen die knielen, buigen of reiken vereisen. Yoga verhoogt de mobiliteit, zodat je meer bewegingsvrijheid hebt.

Genoeg redenen om naar de dichtstbijzijnde yogaschool te gaan dus, om een lesje te proberen. Daarnaast is het ook heel makkelijk om thuis te doen, het enige dat je daarvoor nodig hebt is een matje en tutorials die je op YouTube kunt vinden!

Bron: Cosmopolitan

Shoppen is altijd een goed idee