Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zó start je het nieuwe jaar het beste, zónder goede voornemens

Zó start je het nieuwe jaar het beste, zónder goede voornemens

Zó start je het nieuwe jaar het beste, zónder goede voornemens

Ongeveer een week geleden mochten we ein-de-lijk adieu tegen 2020 zeggen. Nu meer dan ooit tevoren probeert men zich te houden aan goede voornemens – want, corona. Tóch is het, juist nu we nog steeds in een lockdown zitten, heel lastig om je echt te houden aan al die goede voornemens. En om toch op een fijne manier het nieuwe jaar in te gaan, hebben wij tien gezonde gewoontes voor je op een rij gezet. 

Gezonde gewoontes

Ook wel: healthy habits. Wat is dan het verschil met goede voornemens? Vaak is het zo dat goede voornemens een iets heel groots is. Namelijk iets als: gezond eten of meer sporten. Gezonde gewoontes zijn juist kleine aanpassingen in je leven die voor een heel groot effect kunnen zorgen. Denk maar aan de term babysteps. Deze habits zijn veel makkelijker vol te houden omdat het niet per se een ‘moetje’ is. Ze zorgen juist voor extra geluk en dat is wat we willen toch?

1. Maak tijd voor jezelf vrij

Klinkt vrij cheesy, maar het is echt super belangrijk om te doen. We leven in een maatschappij waarin het een gewoonte is geworden om alsmaar door te gaan en keihard te werken. Vaak vergeten we onszelf en dat kan nare gevolgen hebben. Tijd voor jezelf (en dan ook echt alleen voor jezelf) is heel goed voor je. Probeer bijvoorbeeld één keer per week een dagje of avondje me-time te hebben. Tijd om dat cyclus te doorbreken.

2. Begin én eindig je dag met dankbaarheid

Het maakt niet uit hoeveel er misgaat, er gaat altijd wel íets goed. Het is belangrijk om daar dankbaar voor te zijn. Daarnaast is het ook een mentale oppepper, want wanneer je je dag positief begint, zal dat de toon voor de rest van de dag bepalen. Schrijf bijvoorbeeld drie dingen op waarvoor je dankbaar bent die dag – dat kan iets heel simpels zijn. Je zult zien dat je je er stukken beter van gaat voelen.

3. Maak foto’s en bewaar ze goed

Een beetje old school misschien, maar juist een trend die heel erg terugkomt. Haal die oude fotoboeken van vroeger erbij voor inspiratie en ga lekker een aantal foto’s schieten van de dingen die je aan het doen bent. Niks is te gek. En ja, we weten dat we alleen maar thuiszitten, maar ook dingen die je thuis doet kunnen fijne en mooie herinneringen zijn. Hoe leuk is het om er een aantal jaar later op terug te kijken?

4. Zorg voor een (ochtend)routine

Zoals we net al zeiden, wanneer je de dag goed begint, zal dat de toon geven voor de rest van de dag. Creëer je een fijne en rustgevende ochtendroutine? Dan zul je merken dat je dag dan veel productiever en rustiger zal verlopen. Een tip die al jarenlang veel zielen heeft geholpen: maak je bed ’s ochtends op. Wat er ook gebeurt die dag, je hebt in ieder geval íets gedaan.

5. Opruimen!

Een van de meest stressvolle dingen in het leven is wel een niet opgeruimde ruimte. Neem bijvoorbeeld je slaapkamer, wat als je gaat slapen met een enorme berg aan kleding op de grond, make-up en verzorgingsproducten overal en nergens? Dat geeft je geen rust, en zeker als je moet gaan slapen kan dat nog wel eens een dingetje worden. Daarom is het belangrijk – en fijn voor jezelf – om elke avond eventjes op te ruimen. Dit betekent niet dat je een grote schoonmaak hoeft te houden, maar als je  bijvoorbeeld tien minuten opruimt, kan dat al voor heel wat minder stress zorgen.

6. Leg je benen tegen de muur aan

Uh, wat? Ja, echt. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je elke dag (of eens per week) even op je bed gaat liggen en je benen tegen de muur op legt, dat dat een grote stressbreker kan zijn. Daarnaast zorgt het voor een betere bloedcirculatie en neemt het even de druk weg van je voeten – want ook je arme voeten verdienen wat liefde.

7. Vervang schermtijd voor iets anders

Hoe verleidelijk het ook is om urenlang door Instagram, Facebook en misschien zelfs wel TikTok te scrollen, erg gezond is het niet. Vervang daarom schermtijd voor iets anders. Dus in plaats van dat je in een rustmoment je telefoon erbij pakt, lees dan bijvoorbeeld een boek of ga even met je hond of kat spelen. Voor je mentale gezondheid is dit een héle fijne gewoonte om te hebben.

8. Beweging

Waar vaker sporten een goed voornemen kan zijn, is beweging misschien een betere om toe te passen aan je gewoontes. Beweging hoeft namelijk niet meteen een work-out te zijn. Al loop je maar een blokje om, of wandel je even naar de winkel, beweging heb je in ieder geval gehad. Je hebt dan wel niet gesport, maar je lichaam is wél van die luie stoel geweest.

9. Leer om nu te leven

Een lastige voor sommige mensen, zeker wanneer je veel aan het piekeren bent over de toekomst. Maar leren om in het nú te leven is wél heel belangrijk. Geniet van de dingen die je op dit moment hebt in je leven en maak je niet al te veel zorgen om wat er in de toekomst gaat gebeuren. Immers, de toekomst bestaat nog niet eens, dus waarom zou je je daar druk om maken? Alles komt uiteindelijk op z’n pootjes terecht.

10. Zorg goed voor je lichaam

Het lijkt misschien een beetje op het eerste punt, maar dit is meer de fysieke kant ervan. Zorg goed voor je lichaam, je krijgt er maar één, dus houd ervan. Easier said than done, maar het is wel goed om je dit af en toe te realiseren. Alleen maar liefde.

Lees ook
11 apps die je helpen om dit jaar wél je goede voornemens vol te houden

Goede start

Natuurlijk hoef je je echt niet aan ál deze gezonde gewoontes te houden voor een succesvol jaar, maar zie je in een van deze punten iets wat je voor jezelf kunt veranderen? Doe dat dan vooral! En onthoud: babysteps are key. 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Beeld: iStock