Je bent hier: Home > Flair & Partner > Zo krijgt het hele gezin voldoende vitamine D binnen, het hele jaar door.

Zo krijgt het hele gezin voldoende vitamine D binnen, het hele jaar door.

Flair & Partner
Zo krijgt het hele gezin voldoende vitamine D binnen, het hele jaar door.
Flair & Yakult

Dat je lichaam vitamine D nodig heeft, wist je waarschijnlijk wel. Het is goed voor je botten, spieren, cellen en weerstand. Maar hoe zorg je er voor dat je het hele jaar ook daadwerkelijk voldoende binnenkrijgt van deze vitamine. Hier zeven tips.

1. Ga naar buiten

Vitamine D is een van de weinige vitaminen die je lichaam zelf kan aanmaken. Je huid om precies te zijn. Maar daarvoor is wel zonlicht nodig. Breng daarom elke dag minstens 15-30 minuten buiten door, ook in de winter. Pak de fiets naar je werk, breng de kinderen lopend naar school of maak dagelijks een wandelingetje.

2. Zorg dat je handen en gezicht onbedekt zijn

Om vitamine D aan te maken, moet je huid blootgesteld staan aan zonlicht. Maar ook bij bewolking maakt je huid vitamine D aan. Dan is er namelijk nog steeds ultraviolet licht. Handschoenen uit dus en laat die crème met factor 50 ook even een half uurtje achterwege.

3. Eet vette vis

1 x per week vette vis eten doet wonderen voor je vitamine D voorraad. Denk aan haring, makreel en zalm. Ben je niet zo van deze vissoorten of eet je helemaal geen dierlijke producten, zorg dan dat je vitamine D binnenkrijgt via supplementen.

4. Doe halvarine of margarine op je brood

Halvarine en margarine worden gemaakt van natuurlijke, plantaardige oliën waaraan vitamine D, maar ook A en E worden toegevoegd. Ze zijn daarmee een belangrijke bron van vitamine D. Roomboter bevat van nature vitamine D maar veel minder dan halvarine en margarine.

5. Kook met vloeibare margarine

Ook in vloeibare margarine voor bakken en braden zit extra vitamine D. Zeker in de winter is het daarom slim om standaard een fles in de keuken te hebben staan voor het bakken van je vis, vlees of vegetarische producten.

6. Slik extra vitamine D

Als je een donkere huid hebt, maakt je huid minder vitamine D aan. Dan is bijslikken in de vorm van supplementen verstandig. Ook als je zwanger bent of boven de 50, is het advies extra vitamine D te slikken. Net zo als dat geldt voor kinderen jonger dan 4.

7. Dagelijkse extra boost

In Yakult Light zit nu vitamine D en E. Met een dagelijks flesje Yakult Light krijg je dus extra vitamine D binnen! En dat is zeker in Nederland in de winter, geen overbodige luxe. Deze variant van Yakult is minder zoet en bevat minder calorieën. Wat houdt je nog tegen?

Over Yakult

Bijna 85 jaar geleden bracht de wetenschapper dr. M. Shirota na jarenlang onderzoek het eerste flesje gefermenteerde zuiveldrank Yakult op de markt in Japan. Elke dag drinken meer dan 40 miljoen mensen in 40 landen en regio’s Yakult. Yakult past in een goede levensstijl. 

Shoppen is altijd een goed idee