Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Flair & Partner > Meester Hidde: ‘Als docent kunnen wij in deze coronaperiode meer dan ooit ons steentje bijdragen’

Meester Hidde: ‘Als docent kunnen wij in deze coronaperiode meer dan ooit ons steentje bijdragen’

Meester Hidde: ‘Als docent kunnen wij in deze coronaperiode meer dan ooit ons steentje bijdragen’

Het onderwijs is langzaam weer terug bij normaal. Maar wat heeft anderhalf jaar corona met leerlingen en leraren gedaan en hoe hebben zij zich opgemaakt voor dit nieuwe schooljaar? Wij spraken met meester Hidde (29) van het Amsterdamse Lumion en schoolleidster Janneke Oosterman (40) van CBS Tamarinde in Zaandam. 

Janneke Oosterman: “Qua restricties valt het op dit moment erg mee. Maar in onze wijk is de vaccinatiegraad vrij laag dus misschien dat wij hier de anderhalve meterregel in het contact met ouders nog wel even volhouden. Voor de rest doen we er alles aan om het contact met ouders zo persoonlijk mogelijk te maken. We zijn ons afgelopen jaar meer bewust geworden van het belang van de relatie met ouders. Dus hebben we voor komend jaar gekeken naar hoe we ze meer kunnen betrekken bij de school. Zodat ze weten waar hun kind is en met wie. Ze waren een tijd niet op school geweest en we merkten dat ze dat echte contact hebben gemist. Onze leraren hebben daarom met elke ouder en kind een startgesprek gevoerd over de verwachtingen voor dit jaar. Daarin bespraken ze ook hoe ze met elkaar gaan communiceren de komende tijd. Als we ze betrekken en bewust met ouders communiceren, maakt dat alles zoveel makkelijker. Afgelopen jaar was er meer miscommunicatie.”

Een veilige plek

“Wij hebben heel goed gekeken naar de ontwikkeling van de kinderen. Waar staan ze en wat hebben ze nodig. En dat laatste is vooral aandacht voor het sociaal emotionele. Ze moeten zich veilig voelen. Ik wist wel dat voor de meeste kinderen school een fijne en veilige plek is, maar vorig jaar is zichtbaar geworden dat voor sommige kinderen school echt heel belangrijk is. Die kwamen dan ook huppelend naar school toen het weer mocht. Wat ook meer zichtbaar werd is het lerarentekort. Daar moeten we echt voor strijden. Want alleen met genoeg mensen kun je kinderen veiligheid en goed onderwijs bieden.”

Meer aandacht voor gedrag

“We hebben nu meer orthopedagogen in de klas die zich bezighouden met het gedrag van de leerlingen. Na dit rare jaar was daar meer behoefte aan. Het lijkt wel of het ordeverstorende gedrag van leerlingen afgelopen jaar versterkt is. En dus is daar nu meer aandacht voor. “

Waardering over en weer

“De waardering van ouders voor de leerkrachten is afgelopen jaar gegroeid. Maar ook vanuit de samenleving. Leraren hebben zich echt van hun meest flexibele kant laten zien door te schakelen van offline naar online onderwijs. We hebben echt alles op alles gezet om met alle ouders contact te krijgen zodat hun kind online les kon krijgen. Die wil was heel groot. Andersom beseften wij ook hoe pittig het voor sommige ouders was.”

 

Meester Hidde: “Met zo’n 16.000 volgers op Instagram en 29.000 op TikTok ben ik erg zichtbaar online. Als docent probeer ik daar het echte leven te laten zien. Zowel het mooie van dit vak maar ook de lastige kanten. Ook corona heeft zowel de mooie als pijnlijke dingen aan het licht gebracht. Als docent kon je meer dan ooit je steentje bijdragen. Problemen werden zichtbaarder, waardoor we er ook meer over spraken.”

Meester Hidde 2

Sociale rol

“Toen de kinderen weer naar school kwamen, merkte ik dat de behoefte van leerlingen om een praatje met me te maken was gegroeid. Ik probeer altijd al wel het gesprek aan te gaan met leerlingen maar corona heeft duidelijk gemaakt dat dat ook echt onderdeel is van onze functie. Ook ouders zijn gaan inzien dat docent zijn meer is dan lesstof overbrengen. Wij begeleiden hun kinderen op de weg naar volwassenheid. Ik ben blij dat dat besef er meer is gekomen in de samenleving. Het zou mooi zijn als de complimenten nu ook worden omgezet in actie. Want ik heb nog steeds klassen van 32 leerlingen en dat is eigenlijk te veel. Dan kun je niet de persoonlijke aandacht geven die je wilt.”

Weerbaar

“Ik heb me verbaasd over de flexibiliteit en motivatie van mijn leerlingen om toch vanuit huis de stof te blijven volgen. Dat zij dat collectief gedaan hebben, laat de weerbaarheid van jongeren zien. Maar voor ons docenten geldt hetzelfde. We hebben het in de roes allemaal gedaan maar als ik er nu op terugkijk vind ik het ongelooflijk en ben ik super trots op iedereen.”

Meer ict-onderwijs

“Wat mij betreft zetten we ict-onderwijs vaker op een positieve manier in. Dat hoeft niet alleen bij thuisonderwijs maar kan ook in de klas. Ik hoop dat we de ervaren voordelen meenemen naar de periode na corona. Ik denk dat het goed is vaker met laptops en tablets te werken. In die tijd leven we ook dus laten we dat omarmen.”

Op De Baan van het Leven lees je meer over Hidde en Janneke. Maar ook heel veel andere mooie verhalen uit het onderwijs.