Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Flair & Partner > Eefje: ‘Is melk bij elke maaltijd oké?’

Eefje: ‘Is melk bij elke maaltijd oké?’

Eefje: ‘Is melk bij elke maaltijd oké?’
Flair & NZO

Eefje (39) is single moeder van dochter Rosa (6). Moeder en dochter beginnen de dag altijd met melk. En ook bij de andere maaltijden komt vaak standaard een glas melk op tafel. Maar Eefje vraagt zich af of dit goed is voor haar dochter.

Eefje: “Rosa doet, zoals ze zelf zegt, altijd bruine rijstdingetjes in haar melk voor het ontbijt. Ik vaak iets van cornflakes, die ik afwissel met kwark en fruit. Het is een gezellig begin van de dag: alle tijd om te eten en me even op te maken. Rosa krijgt een beker melk mee naar school voor bij de lunch en soms een glas bij het avondeten, net als ik zelf. Van huis uit ben ik gewend bij elke maaltijd melk te drinken. Mijn vriendinnen en collega’s met een niet-Nederlandse afkomst kijken me soms raar aan als ik weer aankom met mijn beker melk.”

Zo veel meningen

“Sinds haar geboorte probeer ik mijn dochter zo goed mogelijk op te voeden qua eten. Zodat zij niet, net als ik, te maken krijgt met overgewicht. Maar ik ben daarin nog wel zoekende. Zelf ben ik opgevoed met het idee dat je bij elke maaltijd melk moet drinken maar veel mensen denken daar anders over. Dat cornflakes in de ochtend niet de meest gezonde optie is, weet ik wel. Maar hoe zit dat met melk? Aan welke hoeveelheid melk doe ik goed?”

Voedingsexpert Corinne van Acht:
“Wat mooi dat je je dochter Rosa wilt grootbrengen met gezonde voeding. Melk past in een gezond eetpatroon voor kinderen. Halfvolle en magere melk leveren belangrijke voedingsstoffen voor hun groei, zoals hoogwaardig eiwit, vitamine B2, B12 en calcium. Daarnaast geven de eiwitten in melk een verzadigend gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt. Melk draagt ook bij aan een goede botdichtheid, mits je daarnaast zorgt voor genoeg vitamine D. Voor kinderen van 1 tot 8 jaar zijn dagelijks twee glazen magere of halfvolle melk of zuivel voldoende en voor kinderen van 9 tot 13 jaar drie. Je kunt melk drinken bij de lunch of maaltijd, en als dorstlesser tussendoor. Of vervang melk voor de afwisseling door magere yoghurt of kwark, zoals jij zelf doet. Het is lekker om zuivel te combineren met ongezoete volkoren granen, fruit en/of een handje noten. En jong geleerd, is oud gedaan!”