Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Flair & Partner > Len: “Dankzij CoronaMelder hebben we geen anderen besmet”

Len: “Dankzij CoronaMelder hebben we geen anderen besmet”

Len: “Dankzij CoronaMelder hebben we geen anderen besmet”
Flair & de Rijksoverheid

Volkomen onverwachts kreeg Len Vliet op een vrijdagavond een melding in de CoronaMelder-app. Hij was dicht bij iemand geweest die later corona bleek te hebben. Uiteindelijk bleken hij, zijn vrouw Renate én zijn twee zoons allemaal besmet te zijn. Renate: “Len en ik hadden behoorlijk wat coronaklachten.”

Renate en Len hadden CoronaMelder al sinds het najaar op hun mobiel staan. Maar een melding hadden ze nooit verwacht. 

Wat dachten jullie toen Len een melding in CoronaMelder kreeg?

Len: “Toen ik een melding kreeg, dachten we meteen: het hele gezin in quarantaine! Eigenlijk hoefde alleen ik dat te doen. Toch namen we het zekere voor het onzekere.”

Renate: “Dit gebeurde in de periode van de harde lockdown, dus de impact van de quarantaine op dat moment viel mee. We moesten tenslotte al zoveel mogelijk thuisblijven en boodschappen lieten we bezorgen.”

Wanneer bleek Len corona te hebben?

Len: “In de melding van vrijdagavond stond het advies om in quarantaine te gaan en drie dagen later een coronatest te doen. Ook als ik geen klachten had, wat bij mij het geval was. Na de test op maandagochtend, bekeek ik ’s avonds de uitslag op coronatest.nl. Ik bleek positief te zijn. Toen ben ik direct in isolatie gegaan.”

Renate: “Dat was wel even wat anders dan met het gezin in quarantaine zitten. Len kreeg een eigen kamer en toilet en moest als laatste douchen. We mochten elkaars handdoeken absoluut niet gebruiken. Dit advies kregen we na de uitslag telefonisch van de GGD.”

Len: “Best heftig hoor, helemaal niet bij je gezin mogen. Tijdens het avondeten videobelde ik vanuit mijn eigen kamer met mijn vrouw en zoons die beneden zaten te eten.”

Later bleken jullie allemaal besmet …

Renate: “Klopt. Ik kreeg op woensdagmiddag vage klachten. Zoals hoofdpijn. Omdat er iemand met corona in je huis is, ben je extra alert. Daarom liet ik mij donderdagochtend direct testen. ’s Avonds bleek ik ook corona te hebben en kreeg ik het advies om in isolatie te gaan.”

Len: “Omdat we onze zoons niet aan hun lot konden overlaten, ging ik uit de strikte isolatie. Ik bleef natuurlijk wel thuis.”

Renate: “We bespraken met onze zoons dat de kans groot was dat zij ook besmet zouden zijn. Ze hebben zich toen in het weekend laten testen. Tot die tijd bleven ze uiteraard binnen. Na de test bleken zij ook positief.”

Wat was de impact van corona op jullie gezin?

Renate: “Len en ik hadden behoorlijk wat coronaklachten. Ik zelfs zo erg dat ik een paar weken thuis ben geweest. De jongens zijn gelukkig niet echt ziek geweest.”

Len: “De jongste voelde zich een dag niet lekker. De oudste heeft nergens last van gehad. Ze moesten natuurlijk wel binnenblijven. De Playstation stond volop aan! Onderwijs volgden ze online. Ze waren blij toen ze weer naar buiten mochten.”

Raad je anderen aan om CoronaMelder te downloaden?

Len: “Zeker! Dankzij de melding in CoronaMelder voorkwamen we dat we het virus ongemerkt doorgaven aan mensen in onze omgeving. Zonder de melding was ik namelijk voor mijn werk naar een zorginstelling gegaan en Renate naar de basisschool waar ze directrice is. Het is een prettig idee dat we daar niet hebben rondgelopen met corona.”

Renate: “Wij hadden CoronaMelder al in het najaar gedownload. Maar ook nu in heel Nederland snakt naar meer vrijheid, houd ik de app op mijn mobiel. Ik draag graag mijn steentje bij aan de strijd tegen corona.”

Zo download je CoronaMelder

Wil jij net als Len en Renate CoronaMelder op je mobiel? Ga naar de App Store en de Google Play Store om de app te downloaden. In een minuut zet je de app op je mobiel. Het gebruik van CoronaMelder is altijd vrijwillig.

Meer weten?

Voor meer informatie over CoronaMelder, bijvoorbeeld over privacy, de techniek of de veiligheid, kijk je op coronamelder.nl. Voor vragen over de app zelf, kun je ook gratis bellen met de medewerkers van de Helpdesk CoronaMelder op 0800-1280. Deze helpdesk is elke dag geopend van 8:00 tot 20:00 uur.

Dit artikel is gemaakt in opdracht van de Rijksoverheid

Shoppen is altijd een goed idee