Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Eten > Of je worst lust: dít is de meest ongezonde worst voor op brood

Of je worst lust: dít is de meest ongezonde worst voor op brood

Of je worst lust: dít is de meest ongezonde worst voor op brood

Natuurlijk: we weten allemaal dat het voedzamer is om een volkoren boterham met een homemade groentespread, een avocado of hummus te eten dan dat je een witte boterham met roomboter en Nutella naar binnen werkt. Maar vleeswaren als beleg, da’s toch zo slecht niet? Als je op je gezondheid wil letten, kun je déze worst beter laten liggen. 

Hoe voedzaam zijn vleeswaren?

De Consumentenbond deed onderzoek naar de voedzaamheid van verschillende vleeswaren. Wat bleek? Plakjes gekookte Gelderse worst zijn het meest ongezond. Dit heeft te maken met he vet- en zoutgehalte in de worst.

Onderzoek naar vleeswaren

In het onderzoek van de Consumentenbond werden 16 verschillende soorten worst getest. Geen van alleen scoorde een voldoende op de gezondheidsgraatmeter, maar Gelderse worst spant de kroon. Op een boterham heb je gemiddeld honderd gram van de worst en dat bevat: 28 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd vet. Vooral die laatste vorm wil je zo min mogelijk binnenkrijgen, want dat verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed en als dat te hoog is, brengt dat risico met zich mee voor je bloedvaten.

Voorverpakte of verse worst op brood

Veel mensen denken dat de ‘verse’ worsten gezonder zijn dan de voorverpakte. Uit dit onderzoek blijkt dat een broodje aap. Tussen exact dezelfde voorverpakte worst of de versvariant, blijkt geen verschil te zitten. Wil je gaan voor voedzaam? Dan kun je vleeswaren als beleg beter links laten liggen, zo is het advies van het Voedingscentrum. Maar zij geven ook aan dat het geen kwaad kan ook om drie tot vijf keer per dag ‘iets kleins’ buiten de Schijf van Vijf te kiezen. Qua vleeswaren gaat het dan om: kipfilet, ham, boterhamworst, kalkoenfilet of een knakworstje. Voor de minder gezonde varianten, zoals rauwe ham, salami, runderrookvlees, ontbijtspek of bacon, geldt dat je dat beter een keer per week op je brood kunt doen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Consumentenbond, Voedingscentrum | Beeld: Getty Images