Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Eten > Met déze tips weet jij een suikervrije januari zeker weten vol te houden

Met déze tips weet jij een suikervrije januari zeker weten vol te houden

Met déze tips weet jij een suikervrije januari zeker weten vol te houden

Heb jij een heel lijstje met goede voornemens gemaakt voor 2022? Misschien stond een suikervrije januari dan ook wel op dat lijstje. Niet gelijk een hele makkelijke, maar daarom hebben twee voedingsdeskundige handige tips voor je om te helpen bij dit goede voornemen. 

Minder suikers eten

Wil je graag wat minder suiker eten, maar vind je een suikervrije januari nog iets te heftig? Dan is er goed nieuws. Want je hoeft namelijk niet meteen alle zoetigheid uit je leven te verwijderen. Er bestaat namelijk een prima hoeveelheid (toegevoegde) suikers. Als vrouw mag je 12,5 suikerklontjes binnenkrijgen. Het gaat om toegevoegde suikers, niet om suikers die in natuurlijke producten zitten. 12,5 suikerklontjes klinkt heel veel, maar in een glas frisdrank of sap zitten vaak al 6 suikerklontjes. De gemiddelde Nederlander gaat vaak al snel over deze hoeveelheid heen.

Tips van voedingsdeskundigen

Ga je voor een suikervrije januari of een dieet met minder suiker? Dan hebben voedingsdeskundigen Kim Brouwers en Lara Schreuder van het Diabetes Fonds een aantal handige tips waarmee het jou zeker gaat lukken om te minderen met suiker.

Vloeibare suikers

Door het drinken van frisdranken, vruchtensappen of warme drankjes met een schepje suiker, krijg je onopgemerkt veel suikers binnen. Het klinkt misschien heel gezond om vruchtensap te drinken, maar dat zijn ze niet. Ze zitten vaak vol met suiker. Het menselijk lichaam ziet het verschil tussen een hap witte basterdsuiker of suiker dat uit fruit komt niet. Maar ons lichaam ziet wel dat er in fruit belangrijke vitaminen zitten.

Drink daarom liever koffie, thee of water. Op het water of thee wat minder saai te maken kun je altijd nog een handje vers fruit, gember of munt toevoegen voor de smaak. Wat ook goed is om te weten is dat honing ook een grote leverancier van suiker is. Het klinkt misschien gezond en natuurlijk, maar door honing toe te voegen aan je yoghurt of thee, voeg je er eigenlijk gewoon een grote schep suiker aan toe. Dit geldt ook voor ahornsiroop en andere siropen.

Lees de etiketten

Ook is het verstandig om de etiketten eens goed te bekijken. Zo krijg je een beter inzicht van de hoeveelheid suikers in de producten die je tot je neemt. Zoek naar de tabel waar je ook de hoeveelheid kilocalorieën, vetten en koolhydraten vindt, daar staat ook een kopje met ‘waarvan suikers’. Onthoud: 4 gram suiker staat gelijk aan 1 suikerklontje. Dat is misschien even schrikken, maar daardoor weet je wel beter waar je op moet letten in de supermarkt en ook hoe je je voeding beter kunt portioneren.

Als je wil weten of dit natuurlijke suikers of toegevoegde suikers zijn, neem dan een kijkje bij de ingrediënten lijst. Als je hier ‘suiker’ (of dextrose en glucosestroop) ziet staan, dan is er suiker aan het product toegevoegd.

Ga eens vers koken

Mensen koken steeds minder echt vers voedsel. Het gevolg hiervan is dat we bijna allemaal maaltijden eten die bomvol suikers zitten. Je denkt misschien gezond bezig te zijn door veel groentes te eten, maar ongemerkt komt er via de zakjes kruidenmix, gemarineerde producten en diverse sauzen toch een grote hoeveelheid suiker je lichaam binnen. Stop daarom met het gebruik van kant-en-klare maaltijden en het ‘koken met pakjes’. En gebruik eens verse kruiden en smaakmakers. Zo weet je wat je eet en krijg je niet te veel suikers binnen.

Doe je boodschappen bewust

Maar eigenlijk gaat het al veel eerder mis, namelijk tijdens het doen van de boodschappen. Dit is namelijk hét moment waar je wel of niet voor suikers kiest. Het gaat vaak fout wanneer je met een honger gevoel naar de supermarkt gaan en in een impulsieve bui allerlei lekkernijen meeneemt. Daarom is het verstandig om thuis en lijstje te maken met de dingen die je nodig hebt, en ook alleen deze dingen te kopen.

Een andere optie om verleidingen te vermijden, is door je boodschappen online te bestellen. Wie ongezonde producten niet in huis haalt, kan ze ook niet opeten.

Lees ook
Wow: dit is waarom te veel zout binnen krijgen slecht is voor je gezondheid

Uit het oog, uit het hart

Heb je toch suikerrijke producten in huis liggen, zorg er dan voor dat je ze niet voor je neus neerlegt, maar opruimt in de voorraadkast. Want zien eten, doet eten. Daarom is het beter om op tafel een bordje te leggen met wat gezonde snacks, zoals snackworteltjes en komkommer, of denk aan een suikerarme biscuitjes. Als je dan toch neigt naar een snack, dan is het in ieder geval gezond!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: GettyImages