Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Marije’s financiële chaos: ‘Dat ik het overzicht kwijt ben, is te zien aan alle herinneringen die binnendruppelen’

Marije’s financiële chaos: ‘Dat ik het overzicht kwijt ben, is te zien aan alle herinneringen die binnendruppelen’

Column
Marije’s financiële chaos: ‘Dat ik het overzicht kwijt ben, is te zien aan alle herinneringen die binnendruppelen’

Yay, de nieuwe Flair ligt weer in het tijdschriftenschap! En dat betekent óók weer een kersverse editorial van hoofdredacteur Marije Veerman (37), die met Franklin (37), zoon Kyano (12) en dochter Liv (8) in Purmerend woont.

Wéér iets besteld

“‘Wat heb je nou weer besteld?’ Franklin zit tegenover me aan de keukentafel – waar we vaak zitten sinds het thuiswerken weer is ingevoerd. Hij werpt een blik op zijn telefoon waarop hij míjn ‘Dank u wel voor uw bestelling’-mail ziet binnenkomen. Sinds een paar weken is Franklin’s telefoon gekoppeld aan mijn Gmail, wat betekent dat mijn mails als een preview oppoppen op zijn telefoon. Geen idee hoe dat kan, of hoe we het er weer af krijgen, maar de consequenties ervan beginnen nu eigenlijk pas tot mij door te dringen. Hij ziet namelijk echt alles wat mij gemaild wordt.”

‘Het helpt daarbij niet dat ik maar wat graag gebruikmaak van betaalservices als AfterPay en Klarna, omdat het verslavend werkt’

“Hoewel ik dat in het begin wel handig vond – dan kon hij mij herinneren aan een mail van school die nog niet beantwoord was – wordt mij inmiddels pijnlijk duidelijk dat negentig procent van de mails die ik op dit adres krijg, bestelling-gerelateerd is. Die net iets te dure trui die ik voor mezelf al had goedgepraat, maar waarvan ik de prijs eigenlijk niet wilde delen. Die nieuwe Marokkaanse spiegeltjes die ik dolgraag in het toilet wil hebben. Die ene broek voor Liv waar ik al zo lang naar zoek en die ik eindelijk heb gevonden.”

Overzicht kwijt

“Het helpt daarbij niet dat ik maar wat graag gebruikmaak van betaalservices als AfterPay en Klarna, waarvan ik heus wel weet dat het niet slim is, omdat het verslavend werkt. Want hoe fijn is het om te kopen en nog niet meteen te hoeven betalen? Dat maakt de mailkluwen helaas alleen wel steeds groter. Als ik eerlijk ben: het overzicht ben ik negen van de tien keer volstrekt kwijt. Dat is ook wel te zien aan alle herinneringen die dagelijks binnendruppelen.”

Lees ook 
Marije: ‘Als de coronacrisis ons iets heeft gebracht, is het dat we abrupt tot stilstand zijn gedwongen’

Financiële chaos

“Laatst zelfs van een incassobureau, omdat ik niet helemaal scherp had dat ik van een geretourneerde bestelling nog 4,95 euro verzendkosten moest betalen. Voorheen baalde ik in stilte van mijn financiële chaos, maar nu ziet Franklin die kant van mij – waar ik nou niet bijzonder trots op ben – dus ook. Inmiddels denk ik wel drie keer na voordat ik iets bestel. Maar dan hoor ik van onze chef mode Iris over Otrium – een site die oude collecties van mooie merken opkoopt en met wel 65 procent korting verkoopt – en dan zit er alweer een maxi-jurk in mijn mandje. Gelukkig doet Otrium alleen aan direct afrekenen…”

Deze editorial van Marije komt uit Flair 45. Dit nummer ligt nu in de winkel. Liever thuis laten bezorgen? Bestellen kan hier.

Beeld: Esmée Franken

Shoppen is altijd een goed idee