Je bent hier: Home > Column > Marije: ‘Sommige beperkingen op de school van Kyano en Liv geven me kromme tenen’

Marije: ‘Sommige beperkingen op de school van Kyano en Liv geven me kromme tenen’

Column
Marije: ‘Sommige beperkingen op de school van Kyano en Liv geven me kromme tenen’

Yay, de nieuwe Flair ligt weer in het tijdschriftenschap! En dat betekent óók weer een kersverse editorial van hoofdredacteur Marije Veerman (37), die met Franklin (37), zoon Kyano (11) en dochter Liv (8) in Purmerend woont.

Regels

“Tien was hij toen ik werd gebeld door school. Kyano had een woordenwisseling gehad met de juf en was daar, zoals zij het omschreef, ‘nogal van ondersteboven’. Eenmaal op school zag ik hem zitten op een bankje. Hij keek voor zich uit. Alleen de verbeten trek rond zijn mond verraadde dat er iets was. Hij was uitgevallen tegen de juf. En ja, hij had geschreeuwd. ‘Maar alleen omdat ik zo boos was, mam.’

‘Hoewel het vast niet pedagogisch verantwoord was, kon ik dat alleen maar beamen’

Tijdens de pauze had hij zijn bal gepakt om te oefenen met hooghouden. Maar twee maanden eerder had de school een nieuwe regel bedacht. Er mocht in de pauze nog maar één bal op het plein. De ene dag mocht groep zeven voetballen, de andere dag groep acht.

Stomme regel

Kyano snapte er niets van. ‘Waarom mag ik niet meer elke dag voetballen? En waarom niet meer met groep acht? Wat een stomme regel.’ Hoewel het vast niet pedagogisch verantwoord was, kon ik dat alleen maar beamen. De school had in die tijd net het concept ‘De vreedzame school’ omarmd. Daarbij leren de kinderen dat alle leeftijden met elkaar moeten kunnen spelen en iedereen mag meedoen. Dit stond daar nogal haaks op, vond ik.

Frustratie

Niet lang na het invoeren van de regel kwam Kyano thuis en riep hij dat-ie niet meer naar school wilde. Vrienden uit groep acht hadden hem gevraagd mee te voetballen, waar hij gretig op in was gegaan. Tot wat kinderen naar de juf waren gegaan om te klagen dat hij buiten het schema voetbalde. Hij had van haar meteen moeten stoppen.

‘Zijn frustratie was daar op het bankje nog steeds voelbaar’

Het hooghoud-incident volgde een paar dagen later. ‘Eén bal is één bal, Kyano’, zei de juf. ‘En jij hebt nummer twee in je handen.’ Zijn frustratie was daar op het bankje nog steeds voelbaar. Ik moest eraan denken toen ik de verhalen las van drie moeders die hun kind thuisonderwijs geven. Dat ze de behoefte van hun kind centraal stellen in plaats van het systeem. Dit is vast wat ze bedoelen, dacht ik. Iedere moeder wil het beste voor haar kind en allemaal worstelen we met de vraag wat dat dan is.

Lees meer
Marije heeft al vijf weken een schilder over de vloer: ‘Inmiddels weet ik meer over hem dan over mijn collega’s

Kromme tenen

Sommige beperkingen op de school van Kyano en Liv geven me kromme tenen. Dan klinkt de vrijheid van deze moeders – en kinderen – aanlokkelijk. Aan de andere kant leerde Kyano die dag een heel belangrijke les: de wereld hangt aan elkaar van regels. Regels waarmee we het eens zijn, maar ook regels waar we van gruwen. Moeten we die dan maar klakkeloos volgen? Nee. Vraagtekens plaatsen mag altijd. Maar Kyano leerde dat je ze uiteindelijk soms wel gewoon moet accepteren.”

Deze editorial van Marije komt uit Flair 26. Dit nummer ligt nu in de winkel. Liever thuis laten bezorgen? Bestellen kan hier.

Shoppen is altijd een goed idee