Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Lisanne van Sadelhoff > Lisanne over social media: ‘Wie post, en likes krijgt, voelt zich niet langer een nietig, kloterig zandkorreltje in de woestijn’

Lisanne over social media: ‘Wie post, en likes krijgt, voelt zich niet langer een nietig, kloterig zandkorreltje in de woestijn’

Lisanne over social media: ‘Wie post, en likes krijgt, voelt zich niet langer een nietig, kloterig zandkorreltje in de woestijn’

Eigengeilerij

Nou, we hebben het weer overleefd, een nieuwjaarsnacht zonder kroeg en een oudjaarsdag met ontzettend veel eigengeilerij op onze tijdlijnen. Mensen die éven, nonchalant hoor, tussen neus en lippen door, willen vertellen over hun hoogtepunten, kijk-mij-het-goed-hebben-gedaan of denken dat anderen geïnteresseerd zijn in hun Spotify-lijstjes.

Doet me denken aan het sporthoogtepunt en tevens sociale dieptepunt van 2021, als ik dan toch even mag terugblikken (bij voorbaat dank). Heel Nederland kon genieten van hoe Max Verstappen wereldkampioen werd en heel Nederland kon ook genieten hoe andere mensen – BN’ers, influencers, je moeder – keken naar hoe Max Verstappen wereldkampioen werd. Zelfs de mensen die bij de finale aanwezig waren, vonden het noodzakelijker om de camera op zichzelf te richten in plaats van op de coureur die geschiedenis maakte.

Juichvideo’s verschenen all over the place, de winst van Max was voor velen gewoon een reden om zichzelf even lekker in het zonnetje te zetten: terwijl Max finishte deed een influencer haar blonde lokken nog even goed en zag je Ali B. tijdens het juichen continu vluchtig kijken of hij nog goed in zijn eigen beeld was. Je zál maar eens te veel opgaan in het moment en door je eigen enthousiasme niet meer in de gaten hebben dat je het plafond en de juichende menigte filmt in plaats van jezelf. Stel je voor.

Twitter

Het account How can I make this about me ontploften op zowel Twitter als Instagram. Op Twitter werd gemeld  ‘We hebben even pauze, maar plaats hieronder gerust een foto van een BN’er en Max’. Want dat was het volgende egocentrische gebeuren dat ontstond, ná de winst van Max: mensen die het nodig vonden een foto van zichzelf en Max uit de krochten van hun archief te plukken.

Journalisten die Max ooit eens vijf minuten hadden geïnterviewd buitelden over elkaar heen, mensen die de hand van Max ooit hadden aangeraakt eveneens. Foto’s die – zo weten we allemaal – in de krochten van die archieven waren gebleven als Hamilton de winst had gepakt. Het is fascinerend, angstaanjagend bijna, hoe Instagram ons individualisme in een handomdraai aan het licht brengt.

Lees ook
Column Lisanne: ‘Zonder jullie ben ik niets, zonder jullie ben ik fucking nergens’

Middelpunt van het universum

Onze persoonlijke jaaroverzichten en de winst van Max laten zien hoe we onszelf als het middelpunt van het universum beschouwen. Anders dan de naam doet vermoeden, zijn de sociale media er niet om al scrollend in contact te komen met anderen, maar vooral om onszelf in de kijker te spelen. Wie post, en likes krijgt, voelt zich niet langer een nietig, kloterig zandkorreltje in de woestijn.  “Sociale media doen echt iets geks met ons,” zei Kelli van der Waals tegen nieuwsprogramma EditieNL.

Van der Waals schreef het boek Picture perfect, over het online leven van de smartphone-generatie.  “Het is erin geslopen,”  en volgens  Van der Waals is het goed dat accounts als How can I make this about me bestaan.  “Als je het allemaal onder elkaar ziet, besef je pas hoe ongegeneerd het allemaal is geworden.”Dankzij Max-gate gaat het account dit nieuwe jaar in met heel wat nieuwe volgers op Twitter en Instagram. Het succes ervan heeft iets droevigs, maar die vele volgers hebben ook iets geruststellends: er zijn in elk geval nog mensen die ook dit jaar weer hartelijk om andermans eigengeilerij kunnen lachen.

Journalist Lisanne van Sadelhoff (31) woont met haar hond Leo in Utrecht. Elke week schrijft zij in Flair over wat haar bezighoudt. Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Fotografie Bart Honingh