Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Lisanne van Sadelhoff > Column Lisanne: ‘Giel Beelen, Lieke van Lexmond, Nicolette van Dam: ze zijn geen kenners’

Column Lisanne: ‘Giel Beelen, Lieke van Lexmond, Nicolette van Dam: ze zijn geen kenners’

Column Lisanne: ‘Giel Beelen, Lieke van Lexmond, Nicolette van Dam: ze zijn geen kenners’

Hoe zou dat zijn gegaan in het hoofd van Nicolette van Dam? Zou ze op de bank hebben gelegen en ineens hebben gedacht: ja, groentesnoepjes! Díé ga ik maken! Ik ben daar exact de juiste persoon voor, om die nobele, unieke, megaverantwoordelijke taak op me te nemen!

Ze voegde de daad bij het woord, geïnspireerd op het eetgedrag van haar kinderen, en daardoor kon heel instagrammend Nederland zien hoe ze met haar eeuwige prachtglimlach haar snoepjes aan ouders en vooral hun beïnvloedbare minderjarigen verkocht. ‘Na jaren ontwikkelen, proeven, testen, alles goed uitwerken, is het daar: hét snoepje waarmee we heel Nederland willen gaan veroveren.’ Het is wel duidelijk dat de presentatrice één ding jarenlang niet heeft gedaan: nadenken over hoe gezond dat groentesnoepje daadwerkelijk is en de juiste kenners (lees: wetenschappers) erbij halen. De snoepjescampagne werd ontmaskerd: voedselwaakhond Foodwatch stelde dat de snoepjes misleidend zijn, want natuurlijke suikers zijn ook suikers.

Het zorgwekkende is dat de presentatrice niet in haar eentje het lijstje van blunderende BN’ers aanvoert. Zo probeerde Giel Beelen dubieuze druppels aan de man te brengen om meer in je innerlijke kracht te staan. Consumentenprogramma Radar stelde dat de componenten van het middel vergelijkbaar zijn met een antidepressivum. O, en de Lexmondzusjes, die op basis van de stand van de maan bepalen op welke dag ze een haarmasker gebruiken.

Ze geloven heilig in de kracht van edelstenen, en kennelijk ook in de kracht van nepstenen, ontdekte de Keuringsdienst van waarde: de Moon Sisters hebben stenen verkocht die van glas waren gemaakt en van verhitte amethist.  “Wij werken met een gerenommeerde leverancier,”  reageerden ze geschokt.  “Wij zijn geen edelsteendeskundigen.”  Bam. Spijker op de kop. De zusjes zijn geen deskundigen, maar BN’ers die gaandeweg in het leven de spiritualiteit hebben opgezocht.

BN’er – en geen kenner

Net zoals Nicolette een moeder is die bedacht hoe ze haar kinderen gezonder kon laten snoepen. En net zoals Giel Beelen, die zocht naar kracht en verbinding, en dat in een middeltje vond. Heel menselijk, iedereen zoekt naar innerlijke rust en gezondheid. Mensen kunnen tijdens die zoektocht ergens van in de ban raken – en daar vallen ze doorgaans alleen zichzelf en hun inner circle mee lastig. Maar als BN’er verval je kennelijk meteen in een soort egocentrische overtuiging dat Heel Nederland ook moet doen wat jij doet.

Dat was zonder Instagram niet zo’n probleem geweest, maar de maanzusjes hebben 40.000 volgers op hun bedrijfsaccount en privé ook nog eens 399.000 (Lieke) en 60.800 (Jetteke). Nicolette is goed voor 946.000 volgers en Giel heeft er 119.000. Daar zitten vast volgers bij die Instagram als enige bron gebruiken voor hun informatie en sociale media vaker raadplegen dan wetenschappelijke publicaties of journalistieke bronnen.

Lees ook
Column Lisanne: ‘Heb je je moeder nog als ze niet meer leeft? Ze blijft altijd mijn moeder, toch?’

Volgers die hen aanbidden, hen hoog hebben zitten, hoger dan een willekeurige edelsteenkenner, wetenschapper of voedingsdeskundige. Zelfs als die BN’er aan de haal gaat met de waarheid of zelf geen idee heeft wat de waarheid is. Nicolette liet weten dat ze nog steeds achter haar foodlijn staat. “Hoge bomen vangen veel wind,” zei ze, met andere woorden: ze krijgt de kritiek omdat ze een Bekende Nederlander is. Weer de spijker op de kop. Nicolette is inderdaad een BN’er – en geen kenner.

Journalist Lisanne van Sadelhoff (31) woont met haar hond Leo in Utrecht. Elke week schrijft zij in Flair over wat haar bezighoudt. Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: Bart Honingh