Je bent hier: Home > Column > Journalist Hester na ophef over bikinifoto Linda de Mol: ‘Bodypositivity is niet alleen voor écht dikke vrouwen’

Journalist Hester na ophef over bikinifoto Linda de Mol: ‘Bodypositivity is niet alleen voor écht dikke vrouwen’

Column
Journalist Hester na ophef over bikinifoto Linda de Mol: ‘Bodypositivity is niet alleen voor écht dikke vrouwen’

Hester Zitvast (42) is freelance journalist en moeder van twee pubers en een tweede-leg-kleuter. Door haar toch wel lichte social media verslaving – vooral Twitter – zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze ook in veel gevallen wel een mening over. Voor Flaironline.nl ventileert ze haar opinie en daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

Body positivity

Linda de Mol staat in bikini op de cover van haar tijdschrift, Miljuschka Witzenhausen deelde onlangs weer eens een vetrollenfotoreeks en Marieke Elsinga onthulde recent haar gewicht; 76 kilo. We omarmen, op papier en in theorie alles; dik, dun, dunner, superdik – iedereen mag er zijn. In reclamecampagnes zie je meer en meer volle(re) vrouwen en dat is goed; we hebben graatmager-wise de afgelopen tientallen jaren nogal wat voor onze kiezen gehad. Maar om die vollere vrouw te vertegenwoordigen, moet je wel écht dik zijn, zo lees ik op social media: ‘Miljuschka moet ophouden zich zelf naar voren te schuiven en plek maken voor dikke vrouwen.’ En Linda wordt beticht van fotoshoppen. Het is ook nooit goed hè?”

‘Ik wil me kunnen identificeren met de vrouwen die ik online en in de bladen zie, net als je op een normale dag strand doet’

“Ik verbaas me een beetje over de reacties. Mag Miljuschka zelf bepalen wat ze doet en hoe ze zich uit? Ik vind het een verademing, haar met al haar vetrollen te zien, wat mij betreft laten meer vrouwen op deze manier van zich horen. Maar dat gebeurt nog veel te weinig. Mijn laatste drie BN’er-interviewverzoeken voor een magazine voor vrouwen die trots zijn op hun ‘maatje meer’, werden razendsnel afgewimpeld. De benaderde dames hadden het allemaal te druk. Of is het toch nog een onderwerp waar we liever niet over praten als het onszelf betreft? Voor Flair maakte ik onlangs een portrettenreeks met vrouwen die zich lekker voelden in bikini. Nog nooit had ik zoveel last-minute afzeggingen voor een onderwerp. Het was toch te eng. Of het zou problemen op het werk opleveren.”

Identificeren

“Wij vinden zichzelf veelal niet mooi. Flair België stopt met het maken van artikelen die een laag zelfbeeld kunnen veroorzaken, nadat uit onderzoek bleek dat vier procent van de lezeressen blij was met het spiegelbeeld dat ze zien. Een stap die mijns inziens inhoudt dat we meer Miljuschka’s en onbewerkte Linda’s gaan zien en minder gaan lezen over hoe je een summerproof body krijgt – whatever that may be. Ik vind dat fijn. Ik wil me kunnen identificeren met de vrouwen die ik online en in de bladen zie, net als je op een normale dag strand doet. Daar zie je ook putjes in dijen, cellulitis op heupen en een buikrollade als iemand zit. En het verkoopt; het is geen toeval dat ik twee jurken in de kast heb hangen van een merk dat Miljushka veel draagt.”

Lees ook
Why we love Tjitske: actrice doet mee aan Linda’s ‘body positivity’-trend met hilarische foto

Werk aan de winkel

“Die vrouwen, die doodgewone vrouwen met die heel normale lijven met putjes en deuken en rollen een littekens, die mogen van mij net zo hard aan de body positivitybeweging meedoen als de vrouwen die volgens de maatstaven obesitas hebben. Als een Miljuschka op de vingers wordt getikt en een Linda wordt afgekraakt omdat ze op haar 56ste in een bikini op de cover poseert en een Marieke wordt uitgelachen omdat 76 helemaal niet zwaar is vergeleken met 130 kilo, dan kun je wat mij betreft die hele beweging wel weer opheffen. Want dan oordeel je dus over de gevoelens van een ander. Over het zelfbeeld van een ander. En dat is nou net wat we niet moeten doen. Laten we focussen op onszelf, in plaats van letten op een ander of moralistische teksten de wereld inslingeren over wat er wel en niet zou moeten mogen en wie er wel of niet body positief mag zijn. En gefotoshopt of niet; Linda staat er wel, op de cover. Iets wat ik in al mijn onzekerheid nooit zou durven. Werk aan de winkel, dus.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Work your curves woman😘

Een bericht gedeeld door Miljuschka (@miljuschka) op

Tekst: Hester Zitvast | Beeld: Brunopress, Instagram

Shoppen is altijd een goed idee