Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > Lisanne: ‘Dat we ons online zó mooi presenteren dat de real deal er niet aan kan tippen, is een vreemde paradox’

Lisanne: ‘Dat we ons online zó mooi presenteren dat de real deal er niet aan kan tippen, is een vreemde paradox’

Column
Lisanne: ‘Dat we ons online zó mooi presenteren dat de real deal er niet aan kan tippen, is een vreemde paradox’

Journalist Lisanne van Sadelhoff (31) woont met haar hond Leo in een klein – maar fijn – appartement in Utrecht. Elke week schrijft zij in Flair over wat haar bezighoudt.

Hartstikke nep

“Mocht je op Instagram een jonge vrouw zijn tegengekomen van zo rond de 25, met perfect krullend haar, mooi opgemaakte ogen, een prachtig lila vestje, een hippe bloemenrok en dure zwarte Dr. Martens, en staat ze op een grijs, stenen trapje voor een monumentaal gebouw? Dan wil ik je graag waarschuwen: het is nep. Haar glimlach, haar houding, haar nonchalance, de plek: nep nep nep. Geveinsd. Trap er niet in.”

“Vorige week was ik voor een interviewafspraak in Groningen, waar ik mijn auto weer eens op een onmogelijke plek in de binnenstad had geparkeerd. Die verkeerde manoeuvre bracht me bij een tafereeltje dat ik voor geen goud had willen missen. Ik werd opgehouden door twee stilstaande auto’s. Toen ik mijn hoofd boog om eens te kijken wat het obstakel was, zag ik het: een fotoshoot. Van die jonge vrouw met d’r lilakleurige vestje. Er zaten twee eveneens jonge vrouwen geknield voor haar neus, eentje met een videocameraatje, de ander met een iPhone. Dat er auto’s op hen wachtten, vonden ze klaarblijkelijk doodnormaal, want halló, hier werd iets voor the gram gemaakt.”

“Door de pose van de vrouw zag ik direct dat het voor Instagram was. Wat ze namelijk deed was: lachend naar beneden kijken, met één been doen alsof ze het trapje afstapt en met één hand door haar haren wrijven. Want die influencers hè, nou die wrijven wat af, in hun haar. Ze zijn ook allemaal zeer getalenteerd in het niet-kijken naar de camera. Ja, ze kunnen allemaal ontzéttend goed níét naar de camera kijken. Dat is een voorwaarde om influencer te zijn denk ik, daarom zou ik het ook nooit kunnen. Zodra iemand een foto van mij maakt, kijk ik als een konijn in de koplampen van een auto. Ik weet ook waaróm die influencers allemaal die camera negeren, daar heb ik, al scrollend op mijn bank, een hele studie van gemaakt. Ze veinzen op die manier het hoogst mogelijke niveau van nonchalance, spontaniteit en dus natuurlijke schoonheid. Dat 79 van de 80 foto’s worden weggemieterd, zeggen ze er niet bij.”

“Het is een vreemde paradox dat er een sociaal medium is waarop we onszelf zó mooi presenteren, dat we er vervolgens in het dagelijks leven nooit meer aan kunnen tippen. Ze flikkeren dat beeld ook nog eens andere vrouwen voor de voeten die misschien op dat moment wel in hun huispak met hun koortslip na een flinke ruzie tijdens een dipdag op de bank zitten. Hoewel er godzijdank steeds meer vrouwen zijn die zichzelf, hun mooie én hun minder flatteuze kanten (lees: de werkelijkheid) laten zien, ligt de lat nog steeds hoog op Instagram. Ik kon het daarom niet laten om daar in Groningen mijn auto iets langer bij het ongegeneerde tafereeltje te laten stilstaan. Ik pakte mijn iPhone om een paar foto’s te maken. Met flits, zonder flits, vanaf de linkerkant, de rechterkant.”

Lees ook
Lisanne pleit voor verandering in reclames: ‘In het echte leven, beste makers, is dit allang niet meer de norm’

“De kiekjes heb ik in mijn notities gezet onder de naam The making of a perfect lie. Mocht ik ooit weer eens op een kutdag in een waas van mijn eigen onzekerheden op de bank hangen en de foto van een of andere jonge vrouw met perfect krullend haar, mooi opgemaakte ogen, een prachtig lila vestje, een hippe lange bloemenrok en gloednieuwe zwarte Dr. Martens eronder zien, dan kan ik die foto erbij pakken. Om mezelf te waarschuwen: het is nep. Haar glimlach, haar houding, haar nonchalance, de plek: nep! Trap er niet in.”

Deze column van Lisanne en veel meer lees je in Flair 21-2021. Dit nummer ligt nu in de winkel. Liever thuis laten bezorgen? Bestellen kan hier

Fotografie: Bart Honingh

Shoppen is altijd een goed idee