Je bent hier: Home > Column > Hester over ‘bodyshaming’ in Albert Heijn-reclame: ‘Zullen we stoppen met janken om niets?’

Hester over ‘bodyshaming’ in Albert Heijn-reclame: ‘Zullen we stoppen met janken om niets?’

Column
Hester over ‘bodyshaming’ in Albert Heijn-reclame: ‘Zullen we stoppen met janken om niets?’

Hester Zitvast (42) is freelance journalist en moeder van twee pubers en een tweede-leg-kleuter. Door haar toch wel lichte social media verslaving – vooral Twitter – zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze ook in veel gevallen wel een mening over. Voor Flaironline.nl ventileert ze haar opinie en daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

‘Gejank om niets’

“Neem een gemiddelde week vlak na een vakantie. Zet een groep vrouwen bij elkaar en laat ze praten. De kans dat het onderwerp ‘de vakantiekilo’s’ is, is vrijwel 100%. Ze hebben allemaal het bootcampen of de poweryoga– met tegenzin – weer opgepakt en de hardloopschoenen uit het vet getrokken. Tja, ze wilden wel fanatiek doen, maar de kinderen hè? Die vroegen zoveel aandacht. En dan dat weer ook. Veel te warm. Dus schonk je jezelf maar weer een roseetje in. Of plakte je maar weer een klodder knoflooksaus tijdens het barbecueën rechtstreeks op je heupen, na een hele dag vegeteren in een strandstoel.”

‘Wat een Herman Brusselmans in zijn column in ‘Nieuwe Revu’ allemaal over Shirma Rouse uitbraakte, dát is bodyshaming’

“Albert Heijn haakt met hun nieuwste commercial op deze post-vakantie-kiloklaagcultuur in door filiaalmanager Ilse, met andere vrouwen, te laten sporten onder leiding van een drillinstructeur en tegelijk een broodtrommel wortels en volkorenbrood in de etalage te zetten. En dat werd weer janken, natuurlijk. Albert Hein zou aan bodyshaming doen. Het verantwoordelijke reclamebureau werd met de grond gelijk gemaakt en “prominenten” als Lize Korpershoek, Joan Franka en Lucy Woesthoff roepen de grootgrutter op Instagram ter verantwoording. Waar gaat dit over, mensen?”

“Kunnen we dan werkelijk niets meer hebben? Zijn we tegenwoordig zulke zacht gekookte eieren geworden dat we ons door een lollig bedoelde reclame een minderwaardigheidscomplex of desnoods een eetstoornis aan laten praten? Waar is ons gevoel voor humor gebleven? En hoe zit dat met die door welvaart almaar breder wordende ruggen, waar we blijkbaar steeds minder vanaf kunnen laten glijden?”

“Wat een Herman Brusselmans in zijn column in Nieuwe Revu allemaal over Shirma Rouse uitbraakte, dát is bodyshaming. Zo’n man zou je eens flink aan zijn vettige paardenstaart door de stront moeten trekken. Maar ga nou niet, hypocriet as hell, het opgeheven vingertje er richting Albert Heijn bij pakken, omdat de supermarktketen doet wat wij zo ongeveer állemaal doen.”

Het zijn vooral mensen die overal een probleem van maken en over geen enkel gevoel voor relativeringsvermogen beschikken

“Het is goed, de aandacht voor bodyshaming, maar zoals altijd slaat een groepje mensen daar weer compleet in door. Noem ze snowflakes of wijs er een bepaalde generatie voor aan; in mijn ogen zijn het vooral mensen die werkelijk overal een probleem van maken en over geen enkel gevoel voor relativeringsvermogen beschikken. Een reclame van Albert Heijn leidt bij niemand tot een levenslang trauma. En bij niemand tot een negatief zelfbeeld. Dat was er al.”

Lees ook
#GerechtigheidvoorBas: ‘Wil je nog steeds de straat op als de dader een blanke puber met een Gucci-tasje blijkt?’

“Is het een idee dat we een punt gaan zetten aan dit tijdperk dat zich kenmerkt door heel veel huilen om niets? Ik heb net een lang weekend met drie kleuters gekampeerd en bij hen zag ik hetzelfde verschijnsel. Overal een punt van maken. Overal om janken. Van de kleur van je drinkbeker tot wie er afkijkt bij het tekenen. Dat geneuzel losten wij niet op door er in mee te gaan. Dat geneuzel losten wij op door te zeggen dat ze op moesten houden met zeiken. Of we deden het na, uitvergroot en heel hysterisch. Lachen vonden ze dat dan weer, die spiegel. Ik hoop dat wij er over een tijdje ook zo naar kunnen kijken. Van een afstandje naar deze compleet geschifte tijd, waarin we ondanks de coronacrisis toch nog op elke slak zout legden. Albert Heijn, buig niet. Recht de rug en roep maar dat ze niet zo moeten zeiken.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

De bewuste reclame:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Na al dat luilekkeren is het tijd om er weer tegenaan te gaan.

Een bericht gedeeld door Albert Heijn (@albertheijn) op

Tekst: Hester Zitvast | Beeld: Still

Shoppen is altijd een goed idee