Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Hoe je je mindset positief houdt tijdens de coronacrisis’

#geenrozewolk: ‘Hoe je je mindset positief houdt tijdens de coronacrisis’

Column
#geenrozewolk: ‘Hoe je je mindset positief houdt tijdens de coronacrisis’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week geeft ze tips om je mindset positief te houden in tijden van de coronacrisis.

Mindset coronacrisis

“Nu we inmiddels zeven weken in deze coronacrisis zitten, begint de verveling toe te slaan. De meesten van ons houden zich goed aan de #stayhome- en anderhalve-meterregel. Dat is superfijn, want hierdoor daalt het aantal ic-bedden en de sterfgevallen door corona nemen ook af. Aan de andere kant zitten we en masse aan huis gekluisterd en lijkt iedere dag hetzelfde. Het is net als in de film Groundhog Day. Als je hem nog niet kent: ga hem kijken, het is echt een klassieker!

Er verandert weinig

Als je al weken thuis zit met je partner en je kindje(s) en er verandert weinig aan de huidige situatie, dan kan dat leiden tot sombere en ook angstige gevoelens. Ja, de scholen en KDV’s gaan weer open. Maar met allerlei aanpassingen en regels, wat in de praktijk betekent dat je kind bijvoorbeeld nog steeds maar een dag in de week naar school gaat of twee keer een halve. Of dat je kindje maar twee uurtjes per keer naar de opvang mag. Natuurlijk is dat hartstikke fijn en brengt dit soelaas in deze bizarre tijden. Maar het leeuwendeel moet je als ouders nog steeds zelf handelen. Dus wat doe je als het je allemaal even te veel wordt? Hoe pak je het aan als je het gevoel hebt in een uitzichtloze situatie te zitten?

Het is volkomen normaal

Allereerst is het belangrijk dat je je realiseert dat dit allemaal hartstikke normaal is. Heel veel ouders gaan hier doorheen en hebben moeite met de huidige situatie. Dus probeer dit ook tegen jezelf te zeggen: ‘ik ben niet alleen’, ‘het gaat weer voorbij’, ‘ook dit komt ooit weer goed’, etc. Het normaliseren van je gedachten en emoties is belangrijk, zodat je je niet zo eenzaam voelt in deze barre tijden.

Accepteer je gedachten

Daarnaast is het belangrijk dat je je emoties accepteert. Of het nu boosheid is, angst of teleurstelling: het mag er allemaal gewoon zijn. Van oudsher zijn we als mens geneigd om te vechten of te vluchten voor dingen die voor ons onaangenaam voelen. Deze hele coronacrisis voelt voor de meesten van ons alles behalve fijn. Dus natuurlijk wil je hier dan ook van weg rennen. Probeer dit niet te doen en zie of je eens met nieuwsgierigheid naar je gevoelens kan kijken. Wat voel ik nu eigenlijk? Welke gedachte hoort daarbij? En probeer er dan niet over te oordelen. Dat heeft geen enkele zin namelijk. Sterker nog: je maakt de sombere gevoelens hier alleen maar erger mee.

Open zijn is belangrijk

Praat ook over je soms moeilijke gedachten en emoties. Het alleen op willen lossen werkt negen van de tien keer niet. Het opengooien van wat je bezighoudt kan helend werken. Vaak voel je je daarna opgelucht en vrijer dan daarvoor, toen je het nog allemaal alleen wilde doen. Praat erover met je partner of een goede vriendin, je zus, wie dan ook. Als jij je maar goed en veilig voelt bij deze persoon.

Wat lukt er wel?

Als laatste is het heel belangrijk dat je je gaat focussen op wat er wél goed gaat in je leven. Corona heb je niet in de hand. De opgelegde en noodzakelijke maatregelen ook niet. Wat je wel in de hand hebt, is hoe jij ermee om gaat. Als je gaat kijken naar wat je nog wel kan doen op een dag of stil staat bij wat je momenteel wel leuk vindt aan je leven, wordt je gemoedstoestand beduidend beter. Schrijf het desnoods elke avond op in een boekje en lees het nog eens terug. Ook op de dagen dat het allemaal heel zwart lijkt en je nergens zin in hebt. Er is vaak altijd wel iets om dankbaar voor te zijn. Dus probeer daarbij stil te staan en dit uit te vergroten. Maak dit zo groot mogelijk! Want ook dat draagt bij tot een positievere mindset.

Wil je hulp?

Merk je dat je niet goed in je vel zit en deze coronacrisis dit erger maakt? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hier doorheen helpen!”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Hoe houd je het leuk met je partner tijdens de coronacrisis?’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda een boek geschreven: Toen kreeg ik weer lucht. Binnenkort verschijnt haar podcast voor moeders zonder roze wolk. Tilda is ook te vinden op Insta: www.instagram.com/geenrozewolk. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Shoppen is altijd een goed idee