Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Hoe leer je juist nu je gedachten en emoties te accepteren?’

#geenrozewolk: ‘Hoe leer je juist nu je gedachten en emoties te accepteren?’

#geenrozewolk: ‘Hoe leer je juist nu je gedachten en emoties te accepteren?’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week heeft ze het over acceptatie van je gevoelens en emoties als nieuwbakken ouder, in tijden van de coronacrisis.

Coronacrisis

“Het zijn moeilijke tijden momenteel. We zitten als moeders allemaal in hetzelfde schuitje en moeten door de coronacrisis roeien met de riemen die we hebben. De meeste moeders die ik zie en spreek, hebben regelmatig last van sombere gevoelens, angst of paniek. De meesten proberen dit weg te relativeren of er voor te vluchten. Beide hebben eigenlijk niet zoveel zin. Wat dan wel? Accepteren dat je nu niet zo lekker in je vel zit en dat deze gedachten en emoties erbij horen.

Ik had geen idee

Voordat ik ooit kennis had gemaakt met mindfulness, had ik geen idee wat acceptatie nu eigenlijk inhield. Iedereen had het altijd maar over ‘loslaten’. Ik had geen idee hoe dat werkte, loslaten. Ik vond het een heel abstract woord, met een nog vagere betekenis. De meeste moeders kunnen eigenlijk vrij weinig loslaten. Als je eenmaal moeder bent, heb je over weinig dingen nog controle of zekerheid en dat is nu net wat je zo nodig lijkt te hebben. Zeker tijdens deze coronacrisis. Maar is dat eigenlijk wel zo? Of is het een schijnveiligheid die je op deze manier creëert?

Enorme behoefte aan controle

Toen ik me een paar jaar geleden begon te verdiepen in mindfulness, ging er een wereld voor me open. Wat was dit fijn! Ik had altijd een enorme behoefte om van alles te controleren in mijn leven. Ver voordat ik therapeut werd, was mijn agenda megavol en tot op de seconde af dichtgetimmerd met ingeplande afspraken. Er was dus weinig ruimte voor spontaniteit, maar ook weinig ruimte voor zelfreflectie. De acceptatie was ver te zoeken. Of eigenlijk totaal afwezig in mijn leven. Door mindfulness leerde ik wat er echt toe deed: mezelf leren accepteren precies zoals ik ben, met alle gedachten en emoties die ik had op een dag. En dat waren er veel, geloof me!

Overlevingsmodus

Als je als nieuwbakken moeder zo net na de bevalling in de bekende bubbel zit en de dagen vliegen aan je voorbij, dan is het moeilijk om vinger aan de pols te houden, over hoe je je nu eigenlijk echt voelt. Maar ook nu door het coronavirus veel moeders thuis zitten met hun kids en thuisleraar zijn geworden, daarnaast thuis moeten werken en ook nog het huishouden moeten runnen, gebeurt er enorm veel. Te veel. We zijn dus en masse aan het overleven en kunnen eigenlijk nog amper gewoon alleen naar de wc. Gewoon even ‘zijn’ is mission impossible geworden.
We kijken op Instagram naar hoe andere moeders het doen. We vergelijken onszelf met die andere moeders die het allemaal wel lijkt te lukken. Bij wie het home schoolen bijvoorbeeld moeiteloos lijkt te gaan. Is dat de realiteit? Welnee!

Zeker nu is accepteren heel belangrijk

Dit lijkt misschien zo, omdat het gras aan de overkant altijd groener is. Omdat die andere moeder veel leukere dingen met haar kroost doet. Omdat de baby van de insta perfect mom wel doorslaapt. En omdat je eigenlijk een groter huis wil, met een tuin nu je in quarantaine zit en nergens heen kan. Herkenbaar, much? Wat is er gebeurt met de acceptatie van dingen, precies zoals ze zijn? Het komt nog amper in de meeste mensen op. Zonde, want als je leert dingen te accepteren zoals ze zijn, gaat er een wereld voor je open. Laat staan wat er gebeurt, als jij jezelf gaat accepteren zoals je bent. Of nog mooier: als je van jezelf gaat houden, onvoorwaardelijk en precies zoals je nu bent. Ook als je soms hele donkere gedachten hebt die je met niemand wilt delen. Zeker nu in deze coronacrisis is dat heel erg belangrijk!

Acceptatie is het nieuwe zwart

Acceptatie is het nieuwe zwart. Waarom? Omdat de doe-modus je niks brengt. Het zorgt voor oneindig veel gepieker, vooral ’s nachts. Voor een continu gevoel van onvrede omdat je dingen anders wilt zien dan ze op dit moment zijn. Logisch, want het coronavirus heeft ons leven drastisch veranderd en dat is heel ingewikkeld. Het zorgt er ook voor dat je niet gelukkig bent met je leven, jezelf en alles wat daaromheen hangt. En daar zit hem nu net de crux. Als je leert dat je dingen kan accepteren zoals ze zijn en dat dit nu eenmaal bij jou en je leven hoort, zal je zien hoe veel gelukkiger je je gaat voelen. Omdat je rust hebt. Geen gemaal in het holst van de nacht, geen discrepanties tussen waar je nu bent in je leven en waar je zogenaamd zou moeten zijn. En bovendien: jij en je gezin kunnen alles aan wat er op jullie afkomt. Ook de coronacrisis. Gewoon, omdat je hebt leren accepteren.

Positieve affirmaties

Het begint bij tegen jezelf zeggen: ‘Ik accepteer dat ik dit nu denk of voel.’ Daarmee geef je jezelf ruimte voor de dingen die je op dat moment denkt en voelt. Ook geeft het een gevoel van rust. Want je hoeft er niet langer tegen te vechten, het is er nu toch al. Dus laat het er da ook mar gewoon zijn. Haal een paar keer diep adem en ga daarna verder met de orde van de dag, zodat je niet verzandt in een negatieve spiraal. Positieve affirmaties werken ook goed. Dit zijn positieve gedachten over jezelf die je gedurende de hele dag tegen jezelf kan zeggen. Zoals: ‘ik hou van mezelf, precies zoals ik ben.’ Hiermee sla je een ander pad in, wat niet is bezaaid met piekeren en onrust, maar met zelfliefde en door met een milde bik naar jezelf kijken. Want dat verdien je!

Ik wil dit ook leren!

Ook zo benieuwd hoe je echt zelfliefde en zelfacceptatie kunt leren? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik begeleid je over het pad dat acceptatie en zelfvertrouwen heet.”

Lees ook
#geenrozewolk: 7x tips om als ouders je hoofd boven water te houden tijdens de coronacrisis

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (5) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda een boek geschreven: Toen kreeg ik weer lucht. Binnenkort verschijnt haar podcast voor moeders zonder roze wolk. Tilda is ook te vinden op Insta: www.instagram.com/geenrozewolk. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.