Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor na de bevalling’

#geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor na de bevalling’

Column
#geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor na de bevalling’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week deelt ze een paar bruikbare tips voor na de bevalling.

Tips voor na de bevalling

“Voordat je gaat bevallen, heb je als mama soms geen vaak idee van wat je nu daadwerkelijk te wachten staat. Misschien heb je een zwangerschapscursus of -yoga gedaan. Wellicht heb je bepaalde verwachtingen van hoe de bevalling en de periode erna zal zijn. Je denkt mogelijk wat onbevangen over de eerste periode na de bevalling. Die onbevangenheid is enerzijds fijn, want dan maak je je ook niet al te veel zorgen. Aan de andere kant is enigszins wat inzicht in wat komen gaat ook wel aan te raden. Dus mocht je zwanger zijn en dit lezen, scroll dan even door. Je verwacht wellicht een chronisch roze wolk na de bevalling en dat het vast allemaal vanzelf gaat. Dat is grotendeels misschien waar, maar toch had ik deze tips toentertijd graag voor de bevalling geweten. Verspreid ze gerust onder je zwangere vriendinnen of familieleden, want sharing is caring!

1. Haal alles uit je raambezoek

Door corona is het kraambezoek momentele vervangen door raambezoek. Dit is voor veel moeders moeilijk te verteren. Weg gezelligheid en nabijheid van familie en vrienden. Probeer er evengoed wat van te maken. Je kan beschuit met muisjes of geboortechocolaatjes bij het raam zetten, of leuke stoeltjes voor het raam. Via Skype of Zoom kan natuurlijk ook. Weet dat er vele nieuwbakken ouders zijn die hier nu doorheen gaan. Je bent zeker niet alleen!

2. Praat zoveel mogelijk over wat er in je omgaat

De meeste moeders worden aan het begin behoorlijk overvallen door het verantwoordelijkheidsgevoel, de kraamtranen, hormonen en het slaapgebrek. Hoe meer je hier open bent, hoe fijner dat is voor jezelf. Je hoeft je niet te schamen voor deze gedachten en gevoelens. Het is allemaal normaal en hoort er echt gewoon bij.

3. Accepteer hulp

Als mensen je vragen of ze wat voor je mee moeten nemen, of iets voor je kunnen doen, zeg dan overal schaamteloos ‘ja!’ op. Ik vroeg bijvoorbeeld aan mensen of ze voor me wilden koken of eten mee wilden nemen. Heerlijk vond ik dat! Ze vragen het niet voor niks, maak er gerust gebruik van!

4. Stop met googelen!

Als nieuwbakken moeder ben je vaak onzeker of je het allemaal wel goed doet. Dus ben je geneigd om elke poep en scheet online op te zoeken. Bijvoorbeeld of drie keer per uur spugen wel normaal is. Of een baby een reguliere ademhaling hoort te hebben (nee, dus). Dat soort dingen. Stop ermee, want je maakt jezelf onnodig ongerust. Vraag het desnoods aan een bevriende mama, die weet ook veel en dit scheelt je een hoop stress.

5. Flesvoeding aanschaffen

Haal een pak flesvoeding in huis, voor als de borstvoeding langzaam op gang komt. Dan kan je je kindje bijvoorbeeld ’s nachts toch een flesje geven, als hij of zij honger heeft en krijg je daar in ieder geval geen stress van. Er zijn zoveel moeders die hun kind honger zien lijden en dit als traumatisch ervaren. Haal een pak flesvoeding in huis en geef gerust een flesje als je baby honger heeft!

6. Neem het boekje van de kraamzorg niet té serieus

Je kraamverzorgster wil dat je iedere poep- en plasluier opschrijft, de vorm, geur en omvang van de poep, plus elke voeding, temperatuurmeting, etc. Dat komt dan in een boekje van de kraamzorg te staan, waar je later nooit, ik herhaal, NOOIT meer iets mee doet. Op dat moment lijkt dat allemaal van levensbelang dat je dit accuraat noteert en wil je niks missen. Omdat je bang bent dat je iets niet gezien of gemerkt en dus iets verkeerd gedaan hebt. Don’t worry, dat is echt niet zo. Later heb je vrij weinig aan al deze informatie, dus besteed je energie aan jezelf of je gezin.

7. Haal genoeg kraamverband in huis

Wat je van je zorgverzekering thuisgestuurd krijgt wat betreft kraamverband, is vaak niet genoeg. Je man op pad sturen kan natuurlijk altijd, maar er is een aannemelijke kans dat hij thuiskomt met de verkeerde (degene voor in je string (te klein) of met vleugels (AU!). Dus maak het jezelf gemakkelijk en koop het vast, zodat je zeker weet dat je een goede voorraad in huis hebt.

Ben je angstig en onzeker?

Als je net bevallen bent, lijkt de wereld ineens stil te staan. Je hebt geen idee waar je de tijd en energie vandaan moet halen om alle voedingen, luiers en slaapjes in goede banen te leiden. Dit is heel normaal. Soms voel je je als nieuwbakken moeder heel erg onzeker en kom je hier maar niet vanaf. Vaak worden moeders angstig omdat ze bang zijn dat hun kindje (door hun toedoen) iets overkomt. Als dit je leven gaat beheersen, neem dan contact met mij op. Ik weet als geen ander hoe je je nu voelt en hoe ik je hier vanaf kan helpen. Mail gerust naar info@froufroubegeleiding.nl. Samen werken we aan meer zelfvertrouwen in je nieuwe rol als mama en kom je weer lekkerder in je vel te zitten.”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Als je als moeder het gevoel hebt dat je faalt’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda een boek geschreven: Toen kreeg ik weer lucht. Binnenkort verschijnt haar podcast voor moeders zonder roze wolk. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Shoppen is altijd een goed idee