Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Hoe word je een mindful mama?’

#geenrozewolk: ‘Hoe word je een mindful mama?’

#geenrozewolk: ‘Hoe word je een mindful mama?’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week schrijft ze over mindfulness en hoe dat kan helpen in het moederschap.

Mindfulness moederschap

“Het bewust worden van je gedachten en bijbehorende emoties, is voor veel moeders geen makkelijke opgave. De één voelt van alles door haar hoofd en lijf stromen, de ander is zich er amper van bewust dat zich überhaupt (negatieve) emoties voordoen. De sleutel tot meer bewustwording van je gedachten en gevoelens kan iedere mama leren. Dus jij ook! De eerste stap is de stap naar een hogere bewustwording. Oftewel: je meer bewust worden van je eigen gedachten. Dus ook degenen die niet helpend zijn of jou een vervelend gevoel geven. Wat goed is om te weten, is dat de gedachte er altijd eerst is, pas daarna volgt de emotie. Ik weet dat veel mama’s het moeilijk vinden om dit alles te overzien.”

Druk, druk druk

“Als moeder maar ook als vader word je vaak opgeslokt door alle dagelijkse bezigheden. Je baan, je gezin, alle sociale activiteiten en dan ook nog even sporten tussendoor. Logisch, dat je af en toe jezelf even kwijtraakt. Je gaat dan voorbij aan hoe je je eigenlijk diep vanbinnen voelt. De bewust wording is dan dus ver te zoeken. Ineens vind je jezelf ’s nachts piekerend in bed. De slaap niet kunnen vatten, omdat je hoofd een wervelwind is van gedachten, gevolgd door een nog grotere storm aan emoties. Je denkt: waarom krijg ik mijn hoofd niet stil? Zuchtend draai je je nog maar eens om: ‘Ik wil slapen!’ Er is niks frustrerender dan niet kunnen slapen als je doodmoe bent. En laten we eerlijk zijn, als moeder ben je chronisch moe. Moe komt van moe-der, toch?”

Bewustwording is key

“Die bewustwording van de maalstroom aan gedachten is heel belangrijk. Zodat je deze piekerstroom kan doorbreken en niet meer in je eigen negatieve spiraal terecht komt en dus beter gaat slapen. Want alleen als je bewust leeft, zal je de moeilijkere perioden in je leven beter aan kunnen. Niet zozeer omdat je ze makkelijker vindt, maar omdat je veel van de negatieve gedachten die opdoemen in je brein zal herkennen, erkennen en kan laten gaan. Kortom: het herkennen van niet helpende negatieve gedachten en emoties is stap 1 en stap 2 is: het accepteren en weer laten gaan. Als je jezelf nu voorneemt, om tijdens elk dagdeel, jezelf een keer af te vragen: hoe voel ik me nu eigenlijk? Voel ik me aangenaam, onaangenaam of neutraal?”

Grijp de mooie momenten vast!

“Laat de vraag even bezinken voor je antwoord geeft. Voel je je aangenaam en blij? Geniet daar dan van. Grijp het gevoel met beide handen vast en laat het binnenkomen. Dit is ook van jou, dit pakt niemand je af, dit gelukkige moment. Voel je je neutraal? Ook prima, sta er bij stil. Kom je tot de conclusie dat je je eigenlijk niet zo fijn voelt en zelfs onaangenaam: laat dit dan binnenkomen. Erken het. Hoe het er is gekomen, doet er nu nog niet toe. Omarm het en weet dat het weer voorbij gaat en laat hem vervolgens weer gaan. Je zal merken dat hoe meer je je richt op de bewustwording van je gedachten en gevoelens, hoe meer je de negativiteit op tijd kan herkennen en ondervangen. Met op tijd bedoel ik: voordat ze een loopje met je nemen en je in hun ban hebben.”

Mindfulness is niet heel down to earth

“Mindfulness heeft een beetje een geitenwollensokkenimago. Zo zonde, want mindfulness is niet zweverig, het is juist heel praktisch. Het is down to earth en heeft veel van mijn cliënten, en mijzelf ook, heel veel geholpen om de maalstroom aan piekergedachten te stoppen.”

Lig jij vaak wakker terwijl de rest van het thuis in dromenland is?

“Voel je je onzeker over het moederschap en of je het allemaal wel goed doet? Wil je een steuntje in de rug en herkenning vinden bij andere moeders die in hetzelfde schuitje zitten als jij? Meld je dan nu aan voor de groepsbijeenkomsten via Zoom via info@froufroubegeleiding.nl. We starten over twee weken. Samen werken we aan een groter gevoel van rust en welbevinden, en spendeer je je nachten zoals het hoort: slapend.”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Wat als ik een slechte mama ben? (Spoiler alert: dat ben je niet!)’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)