Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Als je na een postpartum depressie opnieuw zwanger bent’

#geenrozewolk: ‘Als je na een postpartum depressie opnieuw zwanger bent’

Column
#geenrozewolk: ‘Als je na een postpartum depressie opnieuw zwanger bent’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week richt ze zich tot vrouwen die na een postpartum depressie opnieuw zwanger zijn.

Opnieuw zwanger na postpartum depressie

“Als je na de bevalling van je eerste kindje niet op een roze wolk zit, kun je je vaak niet voorstellen dat je ooit weer de moed zal hebben om nog een keer zwanger te raken. Veel moeders die mij volgen op Instagram vragen mij: hoe was dit voor jou? Ik schreef hier al eerder een blog over. Net als voor mij is voor de meeste moeders die toentertijd geen roze wolk hadden, enorm spannend om überhaupt al na te denken over een tweede kindje. Laat staan als het moment dan daar is en ze ook daadwerkelijk zwanger zijn.”

Hoe kom ik wel op die roze wolk?

“Veel moeders vrezen voor een herhaling van zetten. Heel begrijpelijk, want als je ooit in een postpartum depressie hebt gezeten, wil je dit nooit meer meemaken. Veel moeders krijgen er een knoop van in hun maag en dit is niet van de zwangerschapsmisselijkheid. Het is pure spanning die zich opbouwt in hun lijf en in hun mentale gesteldheid. Ze vragen zich af: hoe zal het me dit keer vergaan? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit keer wel op die roze wolk beland? Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel.”

Delen = helen

“Ik zie veel moeders in mijn praktijk die zwanger zijn na een niet zo roze wolk bij hun eerste (of tweede, derde) kindje. Deze moeders zitten vaak vol onzekerheid en willen er alles aan doen om het dit keer wel in goede banen te leiden. De eerste stap hierin is: praat erover met je partner, een goede vriendin, je zus, etc. Zorg ervoor dat je inner circle weet wat je doormaakt en waar je mee zit. Er is niks zo eenzaams als al je emoties en angsten in je eentje verteren. Dus doe dit niet en start met praten.”

Te veel spanning is niet goed voor jou en je kindjes

“Daarnaast is het belangrijk dat je al goede begeleiding krijgt tijdens je zwangerschap. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe beter. Want, als je nu al rondloopt met buikpijn over hoe het er na de bevalling aan toe zal gaan en hier niks mee doet, zal dit eerder toenemen dan afnemen. De spanning zal zich blijven opbouwen. In plaats van aan de slag te gaan met je negatieve gedachten en emoties, krijg je die opbouwende spanning er ook nog eens bij. Dit is niet goed voor jou, maar ook niet voor je kindje(s). Zowel in je buik als daar buiten. Als je al een kindje rond hebt lopen, zal hij of zij ook merken dat je ergens mee zit. Misschien heb je een kort lontje of ben je afwezig. Ook dit is niet fijn voor jullie beiden. Jij gooit bakken energie het raam uit en je kindje moet jouw aandacht delen met je angsten en spanningen. Wellicht scroll je uren over internet en allerlei fora op zoek naar antwoorden op vragen waarvan je nooit had bedacht ze te kunnen hebben. Dit doe je natuurlijk niet expres. Je wil hier dolgraag vanaf, maar weet niet hoe.”

Stop met googelen!

“Het klinkt makkelijk, maar ik weet dat dit niet zo eenvoudig is. Stop met googelen en vraag voor de echt belangrijke dingen aan je partner of hij of zij het voor je wil opzoeken. Je hebt je energie nu keihard nodig voor jezelf en je gezin. Al dat zoeken naar dingen op internet geeft een soort gevoel van veiligheid. Eigenlijk is het meer schijnveiligheid, want na tien minuten is dit gevoel van controle weer weg en moet je weer opnieuw beginnen. Zoek daarnaast afleiding op de momenten dat de spanning je aanvliegt. Blijf niet binnen zitten, maar ga met je kindje naar buiten, even een ommetje maken of naar de speeltuin. Alles wat binnen de huidige coronamaatregelen mogelijk is.”

Goede begeleiding is essentieel

“Als laatste zou ik willen zeggen: zoek in ene vroeg stadium al naar een lifecoach of therapeut die je aanspreekt of waar je een goed gevoel bij hebt en maak een afspraak. Hoe eerder je hulp krijgt, hoe beter. De moeders die bij mij in de praktijk een zwangerschapstraject volgen, voelen zich hierdoor binnen afzienbare tijd meer ontspannen en zelfverzekerd. Ik gun jou dit ook! Wil je ook hulp tijdens je zwangerschap? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl.”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Waarom je als mama mag stoppen met concessies doen’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

Shoppen is altijd een goed idee