Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor als er een tweede kindje komt’

#geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor als er een tweede kindje komt’

Column
#geenrozewolk: ‘De zeven fijnste tips voor als er een tweede kindje komt’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week deelt ze de zeven fijnste tips voor als er een tweede kindje op komst is.

Tips tweede kindje op komst

“Op het moment dat je zwanger bent van je eerste kindje, denk je alleen nog maar aan de baby in je buik. Alles draait zo’n beetje om het kleine wonder in je buik en je gedachten draaien overuren met betrekking tot de geboorte én hoe je alles zo goed mogelijk kunt regelen en verzorgen voor je newborn. Hier heb je dan ook zeeën van tijd voor, want naast je werk en sociale leven, hoef je je in principe verder over weinig dingen druk te maken. Dat is bij de komst van een tweede kindje echt andere koek.”

Alles in goede banen leiden

“Ten eerste heb je al een gezin wat je draaiende moet houden. De zorg voor je oudste kindje vergt veel energie van je en je hebt echt geen tijd meer om te pas en te onpas een dutje te gaan doen. Helaas, want ook tijdens die tweede zwangerschap ben je bij tijd en wijlen erg moe. Maar ook de komst van jullie tweede, derde of misschien wel vierde kindje zorgt ervoor dat je het voor je oudste kindje(s) in zo goed mogelijke banen wil leiden.”

Zó pak je het aan

“Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Niet alleen voor je kindje(s), maar ook voor jezelf staat er een hoop te veranderen. Soms zorgt dit voor stress en paniekgevoelens bij zwangeren. Logisch, want het is ook veel wat er staat te gebeuren. Hoe pak je dit nou zo goed mogelijk aan? Hieronder volgen mijn tips om deze overgang voor zowel jezelf als je kindje(s) zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

1. Vul de voorraadkast

“Zorg dat je genoeg voorraad in huis hebt, dit varieert van de meest basale dingen zoals toiletpapier en maandverband tot een goed gevulde vriezer met bakjes eten. Je hebt echt geen zin of tijd om constant naar de supermarkt te gaan en je partner ook niet. Dit scheelt na de bevalling een hoop tijd en stress.”

2. Breng tijd door met je oudste kindje(s)

“Gebruik de tijd die je alleen hebt met je oudste kindje(s) echt als quality time. Van extra boekjes lezen (over de komst van de baby bijvoorbeeld) maar ook veel praten over de komst van de baby, dat er dingen gaan veranderen en dat dat prima is. Dit gaat straks een hoop schelen als de baby er eenmaal is.”

3. Zorg voor een goede eerste ontmoeting tussen je kindjes

“Als je oudste kindje jou na de bevalling voor het eerst ziet (of dit nu thuis is of in het ziekenhuis), zorg er dan voor dat je je handen vrij hebt. Zodat je hem of haar uitgebreid kan knuffelen en even kan kletsen. Laat dan iemand anders (papa, opa/oma, de verpleegkundige) de baby rechtstreeks in de armen van je kindje leggen. Op die manier voelt je peuter zich verantwoordelijk en trots en voelt hij of zij zich niet vervangen door de baby.”

4. Zorg voor één-op-ééntijd met de oudste(n) als de baby slaapt

“Al is het maar een kwartiertje per dag. Het is een wereld van verschil als ze je even voor zichzelf hebben en dit vermindert jaloezie gevoelens.”

5. Voel je niet schuldig als je oudste kindje vaker of langer achter de tablet of tv zit dan normaal

“Je moet als gezin een nieuw ritme vinden en soms moet je gewoon even je handen vrij hebben. Dan is het helemaal prima om je kindje(s) even voor de televisie te stallen met een filmpje. Zij blij en jij hebt even tijd om je baby te badderen, om te koken of om te douchen.”

6. Wees lief voor jezelf!

“De overgang van één naar twee kindjes is enorm. Je zal je soms overweldigd voelen door alle emoties, gedachten en dingen die je moet doen. Dit is volkomen normaal! Met jou zijn er miljoenen vrouwen die dit hebben doorgemaakt, dus je staat niet alleen in je gevoel. Blijf het delen met je partner of een goede vriendin en praat erover.”

7. Houd de routine en regelmaat in je gezin

“Sommige ouders zijn geneigd om de teugels te laten vieren, als er een nieuwe baby bij is gekomen. Dat is begrijpelijk, alleen gaat je oudste hier ruimschoots gebruik van maken. Dus als hij stout is, zet hem dan evengoed op de gang (als je dit hiervoor ook al deed). Houd ook dezelfde eet- en slaaptijden aan als vóór de geboorte van de baby. Zo weet iedereen in het gezin waar hij of zij aan toe is en dit geeft rust in dit soort chaotische tijden.”

Hulp nodig?

“Ben je zwanger van je tweede kindje en ervaar je stress omtrent de zwangerschap of de periode na de bevalling? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hiermee helpen.”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Als je mama zijn soms even niet zo leuk vindt’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Er zijn soms van die momenten in het moederschap waarop je het even niet ziet zitten. Dit zijn meestal de momenten waarop de dingen niet zo gaan, zoals jij het graag had gewild. Of op de momenten waarop je door slaapgebrek, hormonen en weinig tijd voor jezelf het gevoel hebt dat je het niet meer kan handlen. Heel begrijpelijk, want als je net mama bent geworden, komt er enorm veel op je af. Maar ook als je kindjes wat ouder zijn, kan het moederschap je soms zwaar vallen. Veel moeders houden dit voor zichzelf, omdat ze niet willen klagen of niet als slechte moeder bestempeld willen worden. . Dit laatste weegt erg zwaar mee voor deze mama’s. Want zeg nou zelf, niemand vindt het leuk om om als ontaarde moeder neergezet te worden. Alleen door het verzwijgen van dit soort dingen, gaat het taboe er niet af en denken andere moeders dat zij de enige zijn die het moederschap soms zwaar vinden. Dus, is het belangrijk dat we hier meer open over gaan praten. Je mag het moederschap namelijk best zwaar vinden. Dat is volkomen normaal. Ik ken eigenlijk geen enkele mama die dit soort momenten niet heeft. Inclusief ondergetekende. . Als mijn peuter weer eens met spaghetti loopt te smijten tijdens het avondritueel en mijn oudste de mini courgette stukjes uit het eten plukt en zegt:”dit eet ik niet, want het is groen.” Terwijl ik net mijn stinkende best heb gedaan om een lekkere en gezonde maaltijd te maken. Denk je dat ik dan met een tevreden glimlach ontspannen aan tafel zit? Lees verder via de link in mijn bio! . #blog #mama #geenrozewolk #open #eerlijk #moederschap #zelfvertrouwen #moeders #kwetsbaarheid #mamacoach #therapeut #nadebevalling #ppd #angst #depressie #onzekerheid #mamablogger #mamablog #moedersvoormoeders #mom #momlife #momcoach #thisiapostpartum #momsofinstagram #momssupportingmoms #amsterdam #newyork #dubai #zwanger #zwangerschap . 📷 @anne_tb_photography

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk) op

Shoppen is altijd een goed idee