Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Slaaptekort? Het woord moe komt van moeder’

#geenrozewolk: ‘Slaaptekort? Het woord moe komt van moeder’

Column
#geenrozewolk: ‘Slaaptekort? Het woord moe komt van moeder’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week gaat haar column over slaaptekort bij moeders.

Slaaptekort bij moeders

“Slaaptekort, je hebt er vast al veel over gehoord voordat je moeder bent geworden. Slaapgebrek is een veelbesproken onderwerp onder moeders. Veel mama’s vragen elkaar: ‘slaapt jouw baby al door?’ Of: ‘ik ben zo moe, wanneer ga ik eindelijk weer eens slapen?’ Dit zijn dingen die ik veel hoor in mijn praktijk. Slaaptekort is iets waar veel nieuwbakken moeders en vaders moeite hebben. Niet slapen zorgt ervoor dat je relativeringsvermogen zo, hoppakeee, het raam uit gaat.”

Ik ben zo moooeeehoeeee

“Daarnaast zorgt slaaptekort ervoor dat je een korter lontje krijgt, sneller uitvalt tegen je partner en dat je soms ineens in huilen uitbarst. Gewoon, omdat je zo moehooooeee bent. Het gebeurt heel vaak en het is iets waar veel moeders last van hebben. Het is niet voor niets dat de CIA slaapontzegging inzet als martelmethode; het is superzwaar. Sommige moeders vragen mij: hoe kreeg jij je kindjes zover dat ze door gingen slapen? Ik leg dan uit dat we dit deden door overdag vooral veel routine aan te houden en als ze wat ouder waren, de nachtvoedingen op te rekken met een kwartiertje. Dit beschrijf ik ook in mijn boek Toen kreeg ik weer lucht. Maar dit is voor elk kindje, elke ouder en elk gezin weer anders.”

Veel piekeren

“Sommige moeders ervaren slaaptekort, terwijl hun kindje(s) gewoon slaapt. Dan is het hele huis stil, maar jij ligt nog wakker. Vaak komt dit type slaaptekort doordat moeders veel last hebben van piekeren. Dat gebeurt vooral ’s nachts en vaak lijken problemen dan ook ineens veel erger. Dingen waar je overdag misschien niet zoveel over nadenkt, komen ’s nachts ineens opzetten en voor je het weet lig je uren naar het plafond te staren of zie je kuddes beren op de weg. Als moeders veel piekeren, ligt daar vaak een groter iets aan ten grondslag.”

Doe ik het wel goed als mama?

“Meestal hebben deze mama’s veel last van onzekerheden sinds ze moeder zijn geworden. Onzekerheden over of ze het wel goed doen als mama en of ze wel geschikt zijn voor het moederschap. Deze onzekerheden volgen elkaar vaak in rap tempo op en werken slaaptekort in de hand. Want als je je constant zorgen maakt over wat nog gaat komen of over dingen nadenkt die al zijn geweest, verspil je eigenlijk onbewust heel veel energie. Op beide heb je namelijk geen invloed; op het hier en nu dan weer wel. Daarom werkt mindfulness (zó word je een mindful mama) heel goed tegen piekeren en helpt het je om jezelf te omarmen – precies zoals je bent.”

Hoe doen die andere mama’s dit?

“Ja, dus ook met al je onzekerheden. Dat wil niet zeggen dat je hier niet vanaf kunt komen. Ook ik was ooit die moeder met XXL-slaaptekort en ik piekerde me suf. Ik was superonzeker toen ik net moeder was geworden en vroeg me steeds af: hoe doen al die andere moeders dit? Nu, zoveel jaren later weet ik dat er niet één juiste manier van moederschap is. Er zijn er wel duizenden. De perfecte mama bestaat niet. Dus probeer in het hier en nu te kijken naar wat er wel lukt op een dag.”

‘Vergroot de mooie momenten en som de successen op’

“Ga zoeken naar succesjes binnen jouw moederschap. Probeer de minder succesvolle momenten (zoals wanneer de spaghetti tegen het raam zit bijvoorbeeld) te omarmen en te zien voor wat het is: van voorbijgaande aard. Omarm het mantra: ‘het is een fase’. Laat de negatieve gedachten of de piekergedachten die je hebt op een dag zoveel mogelijk los. Je hoeft er niks mee, ze zijn er toch al. Probeer niet te veel na te denken over: waarom denk ik dit of wanneer gaat het over? Hiermee maak je de negatieve gedachten juist groter. Hoe meer je mindful om leert gaan met het piekeren en de negatieve emoties, hoe minder vat ze zullen hebben op jou als moeder. Vergroot de mooie momenten en som de successen op. Want die zijn ook van jou. Niet alleen de moeilijke momenten. Hoe meer je gaat kijken naar wat er wél lukt, hoe meer je zal merken dat het piekeren over je onzekerheden en dus ook het slaaptekort minder zullen worden.”

Wil je ook weer zorgeloos slapen?

“Lees je bovenstaande en denk je: ik wil ook weer lekker en zorgeloos kunnen slapen? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hiermee helpen!”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Waarom me-time voor moeders een hot topic is’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

Shoppen is altijd een goed idee