Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Hoe mindfulness kan helpen bij een postpartum depressie’

#geenrozewolk: ‘Hoe mindfulness kan helpen bij een postpartum depressie’

Column
#geenrozewolk: ‘Hoe mindfulness kan helpen bij een postpartum depressie’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week legt ze uit hoe mindfulness kan helpen bij een postpartum depressie.

Mindfulness bij postpartum depressie

“Toen ik middenin mijn postpartum depressie zat, dacht ik dat dit nooit meer over zou gaan. Omdat ik er met bijna niemand over praatte, had ik het gevoel dat ik de enige moeder op aarde was die dit onderging. Daarnaast dacht ik ook nog eens dat ik de uitzondering op de regel was, dat ik nou net die ene mama was waarbij dat oergen, dat oergevoel van het moederschap, totaal ontbrak. De onzekerheid, de angsten en de enorme depressieve gedachten slokten mijn hele bestaan op. Hoe doen al die andere moeders dat, vroeg ik me dagelijks af.”

Was dat niet voor geitenwollensokken-types?

“Mijn toenmalige therapeut raadde me mindfulness aan. Omdat het nogal een geitenwollensokken-imago had, dacht ik dat mindfulness iets was voor mensen met geitenwollensokken in hun Birkenstock’s. Niks mis met Birkenstock’s trouwens, ik draag ze graag en met verve. Afijn, mindfulenss had voor mij dus een vrij stoffig imago. Ik had er weinig verwachtingen van. Wat achteraf gezien eigenlijk vooral in mijn voordeel werkte. Ik begon me in te lezen en hoe meer ik erover las, hoe meer ik me realiseerde dat mindfulness eigenlijk voor iedereen goed zou zijn. Niet alleen voor moeders zonder roze wolk, maar voor man, vrouw, jong of oud. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat als de hele wereld een snufje mindfulness tot zich zou nemen, de wereld er een stuk beter uit zou zien.”

Met beide benen op de grond

“Mindfulness gaat namelijk niet over zweverig gepraat, maar over doelbewuste aandacht geven aan hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent. Gewoon, in het hier en nu blijven met beide benen op de grond. Eigenlijk is het heel praktisch. Ja, meditatie hoort er inderdaad bij, maar ook dat haalt je uit je hoofd en weer terug in het heden. En dat is nou juist wat je als moeder zonder roze wolk zo nodig hebt. Want je zit enorm veel in je hoofd, als je die roze wolk niet kan vinden. Piekeren, huilbuien, doemgedachten, angstaanvallen, intrusies, you name it: het komt allemaal voorbij in mijn praktijk.”

Non-stop piekeren

“Ook ik had hier enorm veel last van. Ik kwam maar niet van die negatieve gedachten af. Die gingen niet alleen over mijzelf als falende moeder, maar ook over mijn man, mijn kind, het moederschap en het leven an sich. Ik vond er allemaal geen snars aan, echt niet. Ik was constant aan het piekeren en deed ’s nachts geen oog dicht. Ook niet als mijn baby gewoon sliep. Mijn hoofd was simpelweg ‘aan’ en wilde niet meer uit. Dit noemen ze in mindfulness-land: de ‘doe-modus’. Deze doe-modus is heel efficiënt in je dagelijkse bestaan en zorgt ervoor dat je zoveel gedaan krijgt op een dag. Het is de reden dat wij als mens zo ver geëvolueerd zijn. Hij lijkt dus je beste vriend, je rechterhand, degene waar je niet zonder kunt. En daar zit nou net de crux. Want als je constant in de doe-modus zit, ben je dus ook constant aan het nadenken en komt je geest niet tot rust. De mallemolen wordt aangezwengeld en voor je het weet lig je je ’s nachts af te vragen of pinguïns knieën hebben.”

Het manifesteert zich vaak in je lichaam

“Kortom: met mindfulness ga je uit je hoofd en kom je meer in je lijf. Voelen waar je last van hebt. Stress uit zich vaak in hoofdpijn, buikpijn, gespannen schouders, diarree, maagkramp en allerhande klachten. De meeste mensen lopen hieraan voorbij, omdat ze denken dat het erbij hoort of dat ze even langs de fysio moeten. Dat kan ook best, maar die lichamelijke manifestatie van waar je last van hebt, komt vaak doordat je het mentale stuk hebt overgeslagen. Dus trekt je lijf aan de bel. Die zegt eigenlijk: ‘joehoe! Ik weet het niet, maar zou je het niet wat rustiger aan kunnen doen? Gewoon even een tip van mijn kant. Bedankt!’ Als je als moeder niet op een roze wolk zit, ben je meestal nog aan het ontzwangeren en sta je vaak niet stil bij deze lichamelijke kwalen, omdat je logischerwijs denkt dat dit bij het hormonale stabilisatieproces hoort. Maar ondertussen pieker je maar door en worden er beren op de weg gevonden, waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.”

Ook voor moeders die wél op een roze wolk zitten

“Probeer je dus eens in mindfulness te gaan verdiepen. Ook als je wel op een roze wolk zit, want mindfulness brengt de rust terug in je leven. Het ordent de chaos in je hoofd en zorgt dat je gaat stilstaan bij de kleinste en mooiste dingen van het leven. Dingen waar je door je drukke bestaan vaak zo aan voorbij gaat. De blaadjes aan de bomen, de geur van je kind, de zon op je gezicht, alles! Dit is zo’n waardevolle toevoeging aan je leven. En als je niet wil mediteren, is dat allemaal prima. Het is jouw leven, dus doe vooral wat bij je past.”

Wil je hulp en stoppen met piekeren?

“Wil je ook meer uit je hoofd komen en meer genieten in het moment als moeder? Wil je minder stress en meer zelfvertrouwen als mama? Wil je stoppen met piekeren en van al die beren op de weg af? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je hiermee helpen!”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Dit zijn de 10 dingen die nieuwbakken ouders mij vaak vertellen in therapie’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

Shoppen is altijd een goed idee