Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Dit zijn de vijf fijnste tips voor meer zelfvertrouwen in het moederschap’

#geenrozewolk: ‘Dit zijn de vijf fijnste tips voor meer zelfvertrouwen in het moederschap’

Column
#geenrozewolk: ‘Dit zijn de vijf fijnste tips voor meer zelfvertrouwen in het moederschap’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week deelt ze vijf tips voor meer zelfvertrouwen in het moederschap.

Onzeker als mama

“Soms voel je je als mama niet zo sterk in je schoenen staan. Je hebt misschien net een discussie gehad met je partner en hij of zij heeft een andere insteek dan jij hebt. Of je hebt net een gesprek gehad met die ogenschijnlijk enorm zelfverzekerde vriendin die het ‘allemaal zo goed voor elkaar heeft’. Hierdoor voel jij je falen als mama. Of je hebt net ongevraagd advies gekregen van een collega die je eigenlijk amper kent, maar toch trek je het jezelf enorm aan. Al deze dingen hebben een ding met elkaar gemeen: je voelt je onzeker en hebt het gevoel dat je het niet goed genoeg doet als mama.”

Tips meer zelfvertrouwen moederschap

“Weet dat je hier niet alleen in bent en dat veel moeders hier mee worstelen. Zeker als het je eerste kindje is, kan het moederschap veel onzekerheden met zich mee brengen. Het is alsof je dagelijks eindexamen doet voor iets waar je nooit een gedegen opleiding voor hebt gedaan. En dat dan elke dag opnieuw. Logisch dat je het soms gewoon even niet meer weet en dat onzekerheid dan je leven beheerst. Hieronder volgen de vijf fijnste tips om meer zelfvertrouwen te krijgen als moeder.”

1. Stop met vergelijken

“Dat klinkt makkelijker dan het is. Trust me, I know. Toch werkt dit heel goed. Want als je jezelf constant vergelijkt met ander moeders, trek je zelf steevast aan het kortste eind. Je weet namelijk dat zij bijvoorbeeld net een ruzie met haar partner heeft gehad of dat haar baby de hele nacht lag te huilen. Dat wordt meestal niet gedeeld in een snel praatje op straat of op social media. Blijf dicht bij jezelf en kijk naar hoe jij en je gezin het doen. Wat goed voelt voor jullie. Dan word je echt een stuk zelfverzekerder.”

2. Ga op zoek naar de dingen die wél lukken op een dag

“Oftewel: noteer de kersen op de taart. Heb je lekker gekookt vandaag? Schrijf het op! Kreeg je veel complimenten over die leuke jurk die je aanhad? Steek die in je zak! Heb je een voldaan gevoel, omdat je een fijne dag met je kids hebt gehad of omdat het huis nog rechtop staat en iedereen zonder kleerscheuren de dag door is gekomen? Top! Maak dit soort momenten groot, want die zijn ook van jou. Schrijf ze desnoods op aan het einde van de dag en sta hier uitgebreid bij stil.”

3. Leg de lat zo laag mogelijk voor jezelf als mama

“Sterker nog: laten we die lat gewoon helemaal wegflikkeren! Gewoon, hoppakee, zo het raam uit. Who needs a bar anyway? Hoe lager jij de lat legt voor jezelf, hoe makkelijker en hoe leuker je leven als moeder wordt. Het hoeft niet allemaal perfect, goed is ook goed genoeg. Dat is mijn favoriete mantra sinds ik mama ben geworden. Herhaal dit mantra zo nodig drie keer per dag.”

4. Oefen een paar keer per dag met meer mindful in het leven staan

“Hierdoor kom je meer in touch met je gevoel en filter je negatieve wegdachten over jezelf, het leven, het moederschap er eerder uit. Als je je hier meer bewust van bent, kan je deze gedachten opsporen en vervolgens laten gaan. En krijgen deze gedachten dus minder grip op jou. Dit is belangrijk, omdat onzekerheid zich vaak onbewust manifesteert in jou en je er op deze manier actief iets mee kunt doen. Dus opsporen, accepteren en laten gaan.” Met deze tips van Tilda word je een mindful mama.

5. Als je bovenstaande gedaan hebt, zeg dan iets aardigs tegen jezelf

“Geef jezelf een compliment over hoe goed je iets hebt aangepakt. Of benoem wat er die ochtend allemaal wel al is gelukt, in plaats van te kijken naar waarom je zogenaamd iets niet goed zou hebben aangepakt. Hiermee rol je de rode loper uit voor alles wat positief is in je leven. Hoe vaker je jezelf complimenten geeft, hoe meer je in je kracht komt te staan. Hierdoor zal je ook minder behoefte krijgen om jezelf steeds te vergelijken met andere moeders.”

Wil je hulp?

“Lees je bovenstaande en denk je: dat heb ik allemaal al geprobeerd en het lukt me maar niet om meer zelfvertrouwen te kweken? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ook ik was ooit die onzekere moeder, dus ik begrijp als geen ander hoe dit voelt. Ik ga je hier mee helpen.”

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Onlangs is haar podcast voor moeders zonder roze wolk verschenen, die ze speciaal voor Flair heeft opgenomen. De eerste aflevering beluister je hier. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Tilda Timmers (@geenrozewolk)

Shoppen is altijd een goed idee