Je bent hier: Home > Column > #geenrozewolk: ‘Als je als moeder angsten voelt’

#geenrozewolk: ‘Als je als moeder angsten voelt’

Column
#geenrozewolk: ‘Als je als moeder angsten voelt’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week helpt ze vrouwen die als (nieuwbakken) moeder angsten voelen.

Angsten als moeder

“Veel mama’s die ik zie in mijn praktijk, ervaren regelmatig angst. Omdat ze bang zijn dat hun kindje iets overkomt. Of dit nu is door hun toedoen of die van een ander: de angst is echt en alomvattend aanwezig. Als je vaak leeft in angst, heb je een niet aflatend gevoel van gejaagdheid. Je hebt regelmatig hartkloppingen en je slaapt slecht. Dit laatste verergert het probleem ook nog eens. Als je slecht slaapt (en dan heb ik het niet over drie nachten), vermindert onder andere je relativeringsvermogen. Dit vermogen heb je soms even hard nodig, als je in paniek bent. Omdat het je kan kalmeren en weer met beide benen op de grond kan zetten. Als je niet of weinig slaapt, gaat dit relativeringsvermogen op de schop en heb je dus nog meer last van deze angstige gevoelens. Hierdoor ga je ook weer minder goed slapen, omdat je soms in paniek wakker schrikt ’s nachts. Voor je het weet, beland je in een vicieuze cirkel waar je moeilijk alleen uitkomt.”

Vluchten, bevriezen of vechten

“Vanuit de oertijd zijn we als mens geprogrammeerd om op drie manieren op angst te reageren: bevriezen, vechten of vluchten. Welke van de drie je ook (onbewust) kiest, je accepteert je angst niet. Je bevriest, vecht ertegen of rent ervoor weg. Alle opties zijn heel begrijpelijk, want angst voelt onaangenaam. Het is nu eenmaal geen fijne emotie om te ervaren. Logisch, dat je brein ervan weg wil gaan. Echter, op het moment dat je dit doet, negeer je eigenlijk het probleem en komt de angst uiteindelijk als een boemerang weer bij je terug. Soms heviger dan dat de angst hiervoor was.”

Wat is dan de oplossing?

“De oplossing is om ruimte te geven aan die angsten, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Want door deze angsten te accepteren voor wat ze zijn (emoties van voorbijgaande aard), gaan ze sneller over en word je weer kalm. Probeer jezelf gerust te stellen en te zeggen: het zijn ‘maar’ gevoelens, het is tijdelijk, ook dit gaat weer voorbij, etc. Want geloof me, ook de negatieve emoties gaan gewoon weer voorbij. Niks is voor eeuwig, dus ook deze angstige gedachten niet. Je kunt leren om ze te gaan accepteren, in plaats van er steeds voor te vluchten of ertegen te vechten. Ik weet hoe moeilijk het is voor moeders om hiermee om te gaan. Als ik mama’s laat kennismaken met mindfulness gaat er een wereld voor ze open. Want deze moeders worden niet alleen verlost van die verstikkende angsten, ook kunnen ze er veel beter mee omgaan als ze ooit weer een angstige of andere negatieve gedachte krijgen.”

Ik kan je helpen

“Het is dus oké om soms angstig te zijn. Het is niet het einde van de wereld. Sterker nog: het is volkomen normaal! Je bent mama geworden, je hebt een enorme verantwoordelijkheid gekregen voor je kindje(s) en dat is niet niks. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd en je doet er alles aan om er altijd voor je kindje(s) te zijn en ze te beschermen. Dat maakt je dus een heel goede moeder! Laat je niet stigmatiseren, je bent geen rare moeder als je af en toe angsten ervaart. Iedere moeder heeft ze, maar niet elke mama praat erover. Doe dit wel! Begin er het liefst vandaag nog mee. Deel het met je partner, een goede vriendin, je zus, etc. En als je merkt dat je er met hen niet uitkomt, mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Ik ga je helpen! Samen gaan we werken aan je angsten, zodat ook jij weer kan ontspannen en ’s nachts lekker kunt slapen.”

Lees ook
#geenrozewolk: ‘Dit zijn de vijf fijnste aspecten aan een tweede kindje krijgen’

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (6) en Emmi (2). Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype-consulten. Tevens heeft Tilda twee boeken geschreven: Toen kreeg ik weer lucht en This is Post Partum. Binnenkort verschijnt haar podcast voor moeders zonder roze wolk. Tilda is ook te vinden op Instagram. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Shoppen is altijd een goed idee