Douwe Bob – de zanger die naast zijn muziekcarrière ook een café in Amsterdam uitbaat, is het nieuwe gezicht van de welbekende Bob-campagne. De keuze voor Douwe is opmerkelijk te noemen, aangezien de zanger zelf geen rijbewijs hebt en vorig jaar nog reclame maakte voor Gronings destilleerder Hooghoudt.
“Bob maakt reclame voor Bob”, zoiets moeten de mensen bij bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu gedacht hebben en in principe is dat natuurlijk leuk gevonden. “Dankzij de Bobs komen veel mensen veilig thuis,” aldus minister Schultz van Haegen. “Daarom willen we Bob bedanken.” Met Bob dus.
Bob jij of Bob ik? of de Bob-campagne werd in december 2001 in het leven geroepen. Bob is volgens Wikipedia de aanduiding van de persoon in het gezelschap die nuchter blijft – en dus niet de afkorting van “Bewust Onbeschonken Bestuurder”. Het idee komt oorspronkelijk uit België, waar Bob al in 1995 werd geïntroduceerd.
Optreden op de achterbank
De zanger roept via Facebook mensen op hun drie favoriete muzieknummers van de afgelopen vijftien jaar te sturen, aangezien de Bob-campagne dit jaar alweer vijftien jaar bestaat. Negen inzenders zullen beloond worden met een optreden van Douwe Bob – op de achterbank van hun auto.
Het Algemeen Dagblad had eerder vandaag contact met het ministerie, over de vraag of het “niet gek is dat een drankliefhebber als Douwe Bob gevraagd is voor de campagne.” Volgens een woordvoerder van de minister is de keuze voor Douwe juist gemakkelijk te verantwoorden. “Als overheid zeggen we niet dat mensen niet mogen drinken. Wel willen we dat mensen niet met drank op achter het stuur kruipen. Douwe Bob steunt die boodschap.”
Bekijk de video met Douwe Bob hier
Lees ook:
- Monsterkater? Dan doe jij deze maand vast mee met Dry January!
- Ai! Douwe Bob maakt zangeres Nina June aan het huilen met seksistische opmerking
- ZIEN: Zo viert Douwe Bob zijn verjaardag