Je bent hier: Home > Celebs > Waarom Beyoncé’s docu ‘Homecoming’ ook voor níet-fans het kijken waard is

Waarom Beyoncé’s docu ‘Homecoming’ ook voor níet-fans het kijken waard is

Celebs
Waarom Beyoncé’s docu ‘Homecoming’ ook voor níet-fans het kijken waard is

‘Homecoming’, de gloednieuwe documentaire over Beyoncé’s grootse Coachella-optreden in 2018, staat sinds gisteren op Netflix. Uiteraard zijn wij er meteen goed voor gaan zitten en werden níet verrast. Impressed is in dit geval een beter woord, want de verwachtingen die de gemiddelde Bey-kenner inmiddels heeft van alles wat de wereldster de wereld in slingert, zijn ook ditmaal weer driedubbel waargemaakt.

Knallen als nooit tevoren

Wie denkt dat de docu niet meer is dan een (zeldzaam) inkijkje in haar leven, heeft het mis. Naast achter de schermen-beelden van het ontstaan van de show en de repetities, bestaat een grote deel van de twee uur en zeventien minuten durende film namelijk uit een registratie van haar bejubelde ‘comeback-show’ op het festival vorig jaar. Daar stond ze voor het eerst sinds de zware bevalling van haar tweeling weer op het podium en knalde ze – misschien zelfs wel tot haar eigen verbazing – als nooit tevoren. Wie dol is op Bey’s muziek, maar verder weinig geeft om de achterliggende boodschap, heeft aan Homecoming dus een prima en bovenal swingende wegkijker.

Bey schrijft geschiedenis

Maar ‘zomaar’ een geweldig optreden was het natuurlijk niet. Beyoncé zou zichzelf verloochenen als er niet tig diepere lagen en gedachten achter het spektakel verscholen lagen. Allereerst is er natuurlijk het feit dat Bey de eerste Afro-Amerikaanse vrouwelijke headliner ooit op Coachella was (überhaupt kent het festival weinig vrouwelijke afsluiters: enkel Lady Gaga en Björk gingen haar voor). Uiteraard wilde de immer feministische superster daar niet stilletjes aan voorbijgaan en dus vormde het de basis voor het concert.

HBCU’s

De kernboodschap die Beyoncé met Homecoming wilde delen, is het belang van het blijven bestaan van HBCU’s, Amerikaanse universiteiten opgericht om Afro-Amerikaanse studenten op te leiden. Deze ‘historische zwarte scholen’ hebben volgens de megaster veel Amerikanen cultureel en intellectueel bijzonder goed onderlegd, onder wie Beyoncé’s vader, zo zegt ze zelf. Deze scholen hebben veelal ook langlopende drumband- en fanfaretradities. Voor Bey een logische keuze, dus, om de immense verzameling muzikanten op haar podium (voornamelijk vrouwen) hoogstpersoonlijk uit te kiezen uit die HBCU-talenten. Beyoncé wilde hiermee de overwinning die ze als zwarte, vrouwelijke headliner bereikte, delen met anderen. Want dit was niet alleen voor haar, maar voor alle zwarte vrouwen een mijlpaal.

Statements, statements, statements

De show bevatte een overdosis aan statements en odes aan ‘de vrouw’. Samen met haar crew vormde Bey de Beyoncé ‘Alpha’ Knowles-sorority (zie het logo op haar outfits), verwijzend naar vrouwelijke studentenverenigingen van Amerika, waarvan de namen vaak Griekse letters zijn. Ze kwam op als Egyptische koningin, een verwijzing naar Nefertiti, één van de belangrijkste koninginnen van het oude Egypte. Het decor was een grote piramide van trappen, waar Nefertiti én de A van Alpha wederom in terugkomen. Vrouwen in alle soorten en maten verdienen een plek in haar show: ook danseressen met een maatje meer schitteren in strakke latex pakjes in de schijnwerpers. “Niemand wordt hier gemarginaliseerd”, aldus de zangeres. De citaten van zwarte activisten, artiesten en feministen schallen gedurende het optreden door de speakers – waaronder deze van de Nigeriaanse schrijver Chimamanda Ngozi Adichie:

We leren meisjes om zichzelf kleiner te maken
We zeggen: je mag ambitie hebben, maar niet te veel
Je moet succes willen, maar niet te veel, anders ben je bedreigend
We leren meisjes elkaar te zien als concurrenten
Niet voor banen of prestaties, maar voor mannelijke aandacht
Feminist: iemand die gelooft in de sociale politieke en economische gelijkheid van de seksen

Thuiskomen

Het thema werd ‘homecoming‘, waar in de USA ‘een reünie van voormalig studenten’ onder verstaan wordt – wederom een verwijzing naar de HBCU’s. Maar ook voor de zangeres persoonlijk waren het optreden en de weg er naartoe ‘thuiskomen’. Na een onverwachte en loodzware zwangerschap van de tweeling Rumi en Sir in 2017 dacht Bey (die op de dag van haar bevalling 99 kilo woog) nooit meer op haar oude niveau te kunnen komen, zo biecht ze op in de docu. Hoe moeilijk het mentaal en fysiek gezien was om weer zo’n grote show te geven, maken de backstage-beelden en het commentaar van Bey meer dan duidelijk. Ons respect voor deze vrouw schiet instantly weer een niveau omhoog.

Brb, even een tweeling grootbrengen

De gedrevenheid van Beyoncé springt er snoeihard uit in de nieuwe Netflix-hit. Zowel voor als achter de schermen heeft ‘de Queen’ de touwtjes volledig in handen, zonder ook maar enig moment arrogant of autoritair over te komen. Ze bemoeit zich met ieder detail en ‘perfect’ is nooit voldoende, zo onthult de film die Beyoncé ook nog eens zelf regisseerde. En dat terwijl ze ook nog eens een gezin met drie kinderen draaiende moest houden en tijdens de acht maanden durende voorbereiding ook nog ‘gewoon’ borstvoeding gaf aan de tweeling. “Ik kan niet meer 14 uur per dag repeteren”, horen we haar zeggen. Ja, duh.

Lees ook
Beyonce openhartig over spoedkeizersnede in nieuwe Netflix-documentaire

Verplicht kijkvoer

Homecoming, waar gisteren óók nog eens onverwachts een gelijknamig album van verscheen, mag van ons gerust beschouwd worden als verplicht kijkvoer. Vanwege de maatschappelijke boodschap, maar ook vanwege het waanzinnige muzikale spektakel dat Beyoncé ons voorschotelt – een show die (nog) geen enkele artiest ter wereld weet te evenaren. Geloof ons, alle 137 minuten zijn het kijken dubbel en dwars waard.

Niet alleen wij zijn onder de indruk. Op social media klinken al even lyrische geluiden over de docu:

Bekijk hieronder de trailer. De documentaire zie je nu op Netflix, het album vind je onder meer op Spotify.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Bron: VIVA, Volkskrant | Beeld: Hollandse Hoogte

Shoppen is altijd een goed idee