Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Celebs > Famke Louise werd met de dood bedreigd: ‘Ik zat in een hotel ondergedoken’

Famke Louise werd met de dood bedreigd: ‘Ik zat in een hotel ondergedoken’

Famke Louise werd met de dood bedreigd: ‘Ik zat in een hotel ondergedoken’

Ze maakt net zo makkelijk een undercover-docu over de Chinese bontindustrie als ze over seks rapt. Zangeres Famke Louise (21) mag na vijf jaar in de spotlights ouder en wijzer zijn, ze is lekker zichzelf gebleven. “Als je niet precies langs het lijntje loopt, vindt iedereen wat van je. Ik ben daarboven gaan staan.”

Ze is opvallend rustig, neemt de tijd, is ontspannen. Een heel contrast met een paar weken eerder, toen ze onder het mom van een eigen kledinglijn een documentaire over de bontindustrie in China had gemaakt. Toen ze als publiciteitsstunt een foto postte van zichzelf op een bontmarkt op Instagram, brak de hel los. “Had ik dit van tevoren kunnen bedenken? Nee. Maar ik had wel gehoopt dat het zo zou gaan. Zelfs toen de bedreigingen heel serieus werden, dacht ik: dit is goed.”

Het lijkt me heel angstaanjagend als je wordt bedreigd.

“Het was ook niet veilig, ik kreeg rare berichten, zelfs doodsbedreigingen. Dierenleed, daar slaan veel mensen op aan. Ik ben twee dagen binnengebleven en zat in een hotel ondergedoken. Ik kon niks, niet naar buiten, niet de straat op, niet op social media. Het was een soort minivakantie, ik bestelde roomservice en keek Netflix; heerlijk. Ik ben niet zo snel bang, ook nu niet. Alleen toen ik na twee dagen weer de straat op ging om naar de zogenaamde lancering van mijn kledingmerk te gaan – dat stond op de uitnodiging, maar mensen kregen in plaats daarvan de documentaire te zien, die de bontindustrie ontmaskert – dacht ik wel even: als dit maar goed gaat.”

Waarom wilde je die documentaire graag maken?

“Ik werd gevraagd door de stichting Bont voor Dieren. In 2018 hadden ze me uitgeroepen tot Dom Bontje en nu wilden ze weten of ik ervoor openstond een documentaire te maken over de bontindustrie in China. Ik heb er niet over na hoeven denken en zei meteen: ‘Let’s go.’ Ik had geen idee wat ik daar zou zien of tegenkomen, maar ik ben leergierig. Als het onbekend is, stap ik er juist op af. Ik droeg toen al geen bont meer, maar wilde mijn mening daarover nog wel toetsen. Zou ik het nooit meer dragen of wilde ik het misschien alsnog? Eenmaal in China was die vraag snel beantwoord. Ik draag nooit meer bont. Het was vreselijk naar om te zien.”

Ben je trots op wat je hebt gemaakt?

“Ik geef mezelf niet zo vaak een schouderklopje, maar voor deze documentaire durf ik dat wel te doen. Ik zoek graag de randjes op, dat heb ik nu ook gedaan. Niet alleen door de documentaire te maken, maar ook door hoe we de lancering hebben aangepakt. Ik ben er dan ook heel blij mee, vooral toen het bekend mocht worden. Ik ben er lang mee bezig geweest en al die tijd kon ik er niks over zeggen.”

Bekijk hieronder de trailer van de documentaire. De tekst gaat verder onder de video.

Die randjes opzoeken, doe je dat ook in je muziek?

“Ja. Ik probeer altijd een statement te maken, ook met mijn laatste release Sexy loca. Ik wil laten zien dat vrouwen net zo goed over seks kunnen rappen als mannen. Het is toch een beetje een no go. Als mannen over seks zingen, vindt iedereen dat oké. Als vrouwen dat doen, krijgen ze meteen allerlei oordelen naar hun hoofd geslingerd. Ik ben wel klaar met dat zwart-witdenken. Alsof wij geen seks hebben en er niet van kunnen genieten.”

Zie je jezelf als een rolmodel?

“Ik weet niet echt of ik mezelf zo zie, dat vind ik lastig om te zeggen. Ik doe waar ik me goed bij voel en hoop dat ik daarin een voorbeeld ben. Dat je je niet de mond laat snoeren omdat je een vrouw bent, dat je je niet opzij laat duwen omdat je een vrouw bent, dat je je niet minder voelt omdat je een vrouw bent. Die strijd om gelijkheid ga ik graag aan. Ik ben namelijk niet minder dan mannelijke rappers of zangers die over hetzelfde zingen.”

Lees ook
Schrijfster Esther Verhoef over heftig pestverleden: ‘De angst om het fysieke geweld was vreselijk’

Die ongelijkheid in de muziekindustrie is best groot. Heb je het gevoel dat je harder je best moet doen om door je mannelijke collega’s gerespecteerd te worden?

“Dat respect dwing ik bij ze af. En niet door harder mijn best te doen, maar door te zijn wie ik ben. Maar eigenlijk praat ik niet zo veel met mannelijke artiesten. Hun mening interesseert me ook niet. Ze moeten zich lekker focussen op hun eigen carrière, dan doe ik dat op die van mij.”

Vijf jaar geleden werd je uit het niets bekend met je YouTube-kanaal. Hoe kijk je daar nu op terug?

“Ik was toen wel heel jong en helemaal niet voorbereid op zo veel aandacht, positief en negatief. Van de ene op de andere dag ontplofte het. Dat iedereen een mening over je heeft, daar heb ik mee moeten leren omgaan. Wat moet ik er meer over zeggen? Ik ben nu nog steeds jong, maar ook ouder en wijzer. Ik ben veranderd.”

Waarin vind je jezelf veranderd?

“Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat er anders is, of hoe ik ben veranderd. Het is een heel proces geweest. Ik heb er lang over gedaan.” Ze is even stil, drinkt van haar cappuccino en zegt dan: “Ik heb in het begin echt veel negativiteit over me heen gekregen. Als je niet precies langs het lijntje loopt, vindt iedereen wat van je. Daar ben ik boven gaan staan. Nee, dat is niet van de ene op de andere dag gegaan, dat heb ik ook moeten leren. Maar ik kon twee dingen doen: erin meegaan of juist het tegendeel bewijzen. Dat laatste ben ik gaan doen.”

Hoe was jij als kind?

“Ik was volgens mij best een lief kind. En ik had een uitgesproken smaak. Ik heb overigens niet echt gepuberd. Mijn ouders gingen scheiden toen ik twaalf was. Ineens waren we met z’n drieën – ik heb nog een broertje dat negen jaar jonger is – en viel er een vaderfiguur weg. Mijn moeder moest hard werken om ons leven op de rit te houden. Ik hielp veel in huis, deed soms de was, kookte of haalde mijn broertje uit school. Ik vond dat niet erg, ik zag hoe hard mijn moeder moest werken. Op een bepaalde manier voelde ik me gewoon verantwoordelijk om haar te helpen. En nee, ik vond het helemaal niet erg, ik deed het graag. Het leukste vond ik altijd om te zien hoe blij mijn moeder was als ze thuiskwam en ik het huis opgeruimd had. Ik ben heel zorgzaam voor mensen van wie ik houd.”

Familie is belangrijk voor je: je woont samen met je nichtje, hebt een goede band met je moeder en bij bijna elk concert komt je oma kijken.

“Haha, mijn omaatje. Ze is tachtig en een geweldige vrouw. Ze steunt me in alles wat ik doe en is heel trots op me. Wat ik zo leuk vind, is dat ze heel jong van geest is, ze snapt me als geen ander. Mijn oma heeft ook Instagram en volgt niet alleen mij, maar heel veel artiesten, zodat ze op de hoogte is van ‘mijn’ wereldje, zeg maar. Ze is er heel handig in, plaatst stories en gaat live, geweldig. Veel artiesten weten niet wie mijn oma is, maar ze volgen haar ook, omdat ze zo leuk is. Dan zie ik weer ergens een reactie van mijn oma onder een post staan, waarin ze reageert met: ‘Wat een mooi nummer.’ Ik vind dat zo lief.”

Je moeder woont in Groningen, zie je haar vaak?

“Ik probeer haar zo vaak mogelijk te zien, maar soms lukt het niet, omdat ik het zo druk heb. Maar we bellen gelukkig veel. Ik heb op mijn zeventiende ook een tijdje in Groningen gewoond. Mijn moeder ging samenwonen met haar nieuwe vriend en omdat ik toen geen huis had, stelde ze voor dat ik in haar huis ging wonen. Dat was leuk en handig en vooral rustig, maar niet te doen. Ik heb er zeven maanden gewoond, het was uiteindelijk gewoon te ver. In die tijd begonnen net al mijn optredens en zat ik daar in een klein dorp zonder rijbewijs en moest ik elke keer maar zien hoe ik na een optreden weer thuiskwam.”

Is Almere nu thuis voor je?

“Ik heb er een heel fijn huis en met Yvonne is het ook heel leuk. Het voelt bijna alsof we zusjes zijn. Het is in de hectiek van mijn leven ook een plek waar ik tot rust kom, waar even geen gekte of hysterie is. Maar of het thuis is? Wat ik de afgelopen jaren vooral heb geleerd is dat thuis in jezelf zit. En dat is me wel gelukt: dat ik bij mezelf ben thuisgekomen.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

WIE IS JE MAMA ?

Een bericht gedeeld door Famke Louise (@famkelouise_) op

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Bedankt hè!

Een bericht gedeeld door Famke Louise (@famkelouise_) op

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Zoek de verschillen #NIETBANG – MORGEN OM 00:00 ONLINE ? @afrobros

Een bericht gedeeld door Famke Louise (@famkelouise_) op

Het hele interview lees je in Flair 14-2020. Deze ligt tot en met 7 april in de schappen. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen (of nabestellen) kan hier.

Tekst: Saskia Smith | Beeld: Esmée Franken, Instagram