Je bent hier: Home > Budget > Hoeveel geld heb ik eigenlijk?

Hoeveel geld heb ik eigenlijk?

Budget
Hoeveel geld heb ik eigenlijk?

Een gezonde financiele lifestyle begint bij inzicht in je geldzaken: wat komt er binnen, wat gaat eruit en hoeveel houd je over (sparen maar!).En daar gaan we je deze week bij helpen.

STAP 1 MAAK EEN JAARPLAN
De bekende Loesje-spreuk ‘Aan het einde van m’n geld heb ik altijd een stukje maand over’geldt ook voor de Flair-lezeres. Uit ons Grote Geldonderzoek blijkt dat bijna een kwart van de ondervraagden geen idee heeft waar haar geld blijft. En een derde boekt halverwege de maand een gedeelte van haar spaargeld terug op de lopende rekening, omdat ze niet meer kan pinnen.

Hoog tijd dus voor meer inzicht in je geldzaken. Want voor de helft van de vrouwen staat geld voor vrijheid, maar: ze heeft geen grip op haar nanciële situatie. Om zo veel mogelijk uit je geld te halen, is het handig om te weten waar je inkomen naartoe gaat. Dit doe je het makkelijkst door een jaarplan te maken. In dit jaarplan schrijf je al je inkomsten en uitgaven op, zodat je kunt zien of ze in balans zijn.

Voor het maken van een jaarplan heb je niets anders nodig dan pen en papier en eventueel een rekenmachine – die op je smartphone is prima. En je administratie. Als je alles in mappen hebt zitten, is het handig om die erbij te pakken. Als je niet zo georganiseerd bent, kun je de meeste informatie uit je bankafschriften of je betaalapp halen. Het maken van een jaarplan is niet lastig, het kost wel tijd.

STAP2 ZO BEGIN JE
Dit heb je nodig:
• prullenbak
• multomap
• perforator
• A4-papier
• potlood/pen
• internetbankieren/bank-app op je telefoon
• 2 bakken/dozen en de

En dan:
Print de tabbladen, doe ze in de multo- map en orden je administratie. Alles wat je moet bewaren (bankafschriften, garantiebewijzen, loonstroken, jaar- opgaven, overzichtfacturen, algemene voorwaarden, contracten, aanslagen, etc.) krijgt een plekje in de map. Papieren die je nog moet bestuderen, leg je in bak 1.

Ben je papieren tegengekomen waar je nog actie op moet ondernemen (bellen/ betalen/aanschrijven)? Dat kun je dat meteen doen en daarna het document opbergen in de map, of het document in bak 2 leggen en er later mee aan de slag. Als bak 1 en bak 2 leeg zijn, is de administratie op orde. Houd dat zo. Als er belangrijke post binnenkomt, is het ‘t beste om daar direct mee aan de slag te gaan. Of dat op een speci ek moment in elke maand te doen. Betaal facturen en stop ze in de map. Klein beetje werk, direct resultaat.

STAP 3 CHECK JE INKOMSTEN
‘Inkomsten’ is een verzamelnaam voor geld dat binnenkomt.Voor je jaarplanning kijk je naar bedragen die structureel binnenkomen en niet naar bijvoorbeeld een incidentele onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk, geld dat je voor je verjaardag krijgt of die
paar tientjes die je verdient door spullen op Marktplaats te verkopen. Denk dus aan
maandelijkse inkomsten zoals je salaris, uitkering, inkomsten uit onderneming, reiskostenvergoeding, eventueel zorgtoeslag, huurtoeslag of kinderopvangtoeslag en
alimentatie. Daarnaast zijn er vaak periodieke inkomsten zoals bonussen, vakantiegeld, een dertiende maand of een winstdeling.

STAP 4 CHECK JE UITGAVEN
‘Uitgaven’ is een verzamelnaam voor het geld dat je uitgeeft.Voor je jaarplanning is het handig om hierbij te denken aan huur, hypotheek, verzekeringen, gas, water, licht, gemeentelijke lasten, reiskosten, contributie, school/collegegeld, abonnementen op bladen, kranten, sportschool, Net ix, Spotify, tv, internet, mobiel, het a ossen van (studie)schuld(en) en je eigen risico zorgverzekering als je een grootgebruiker van medicijnen bent.

Voor uitgaven als boodschappen, kleedgeld, onderhoudswerkzaamheden aan je huis/auto/brommer/ ets, vakanties en cadeautjes kun je een jaarbudget maken dat je in de planning bij de uitgaven zet. Je kunt ook kijken wat je overhoudt, en dat in verschillende‘potjes’onderbrengen.

STAP 5 SPAARGELD?
Houd je in je nanciële jaarplanning wel rekening met spaargeld? Als je goed voor jezelf wilt zorgen, heb je spaargeld nodig. Het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) adviseert maandelijks tien procent van je inkomen te sparen. Dat geld gebruik je om onverwachte uitgaven mee te kunnen betalen, zoals het vervangen van je smartphonescherm als er een barst in zit of een nieuwe koelkast kopen als je oude de geest heeft gegeven. Als een maandelijkse overboeking niet haalbaar is, kun je ook een keer per jaar geld apart zetten: je vakantiegeld of dertiende maand.

STAP 6 VERZAMEL TOOLS
Omdat het best een klus is om je nanciën op orde te krijgen en te houden, zijn er veel tools om het proces makkelijker te maken. Het Nibud biedt een Grippakket met kasboekje en papieren tabbladen, de bloggers van How2Spendit ontwikkelden een nanciële detox in boekvorm met heel veel online ondersteuning en softwareontwikkelaar Afas Personal heeft een gratis online kasboek dat je de mogelijkheid geeft je betaalgegevens in te laden via internetbankieren.

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee