Dít is de reden dat je elke dertig seconden je telefoon checkt

413
Woman laughing at her phone in coffee shop window.

Je kent het ongetwijfeld: je hebt je telefoon nog geen tien seconden geleden weggelegd of je pakt hem weer. Even checken of je niets gemist hebt. Jij denkt misschien dat je dat compleet bewust doet, maar niets is minder waar. 

Lees ook: We laden onze smartphone al ons hele leven verkeerd op

Slim
Bij het maken van een telefoon en ontwikkelen van een app komt een heel arsenaal aan marketeers kijken. Door middel van psychologische trucs zorgen zij ervoor dat jij de hele dag door naar je telefoon grijpt, vaak zonder het zelf door te hebben.

Routine
In een video legt NRC-journalist Wouter van Oort uit dat dit alles te maken heeft met aangeleerde gewoontes. Telefoon- en appontwikkelaars doen er alles aan om te zorgen dat de smartphone onderdeel is van onze dagelijkse routine en wel op de volgende manier:

  1. Trigger
    Het eerste element is een trigger, iets waardoor je zin krijgt in een bepaald soort gedrag. In dit geval is dat het gebruiken van je telefoon of een bepaalde app.
  2. Actie
    Daarop volgt de actie. Dit is het logische gevolg van de trigger, namelijk het uitvoeren. Je pakt je telefoon erbij.
  3. Beloning
    Het derde element is de beloning. Een geluksmoment, waarbij het gelukshormoon dopamine vrijkomt in de hersenen.
  4. Betrokkenheid
    Tot slot is er de betrokkenheid, de mate waarin we de actie blijven uitvoeren.

Beloningen 
We duiken nog iets dieper in deze strategie. Wij mensen zijn namelijk gevoelig voor drie soorten beloning. Sociale, fysieke en intrinsieke beloningen wel te verstaan. De strategen van telefoons en apps spelen in op de sociale en intrinsieke beloningen. Sociale beloningen zijn bijvoorbeeld de likes die je op een statusupdate krijgt of de blauwe vinkjes van WhatsApp, wanneer iemand jouw bericht gezien heeft.

Orde
De intrinsieke beloning heeft alles te maken met de natuurlijke drang van de mens om orde te houden. Je kent het wel, is je homescreen net helemaal leeg, zie je weer zo’n rood bolletje in de hoek staan. Snel aanklikken! Het is allemaal heel natuurlijk. Hoe meer notificaties we ontvangen, hoe meer we geneigd zijn die weer ‘op te ruimen’.

Verslaafd
Wanneer jij de volgende keer dus weer afgeleid bent omdat je zo nodig je Instagram, Facebook of Whatsapp voor de derde keer in vijf minuten checkt, kun je met een gerust hart roepen dat het niet jouw schuld is!

Wil je niets meer missen van Flair? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale lente-aanbieding: 10 nummers voor slechts €10

bron: NRC Handelsblad

DELEN
Vorig artikelDeze tweet gaat jouw sushi-ervaring voor altijd veranderen
Volgend artikelZIEN: Eindexamenjournaal aflevering #7